KLAR TIL KNUSING: KLAR TIL KNUSING: Denne bilen står klar til å bli hogget opp hos Bjarne Johansen i Dalaneveien. Kun 15 prosent av en bil regnes som avfall, og leveres videre til deponi. Resten blir gjenvunnet til nye produkter. Foto: Tore-Andre Baardsen
HEKTISK: Ole Myrene er daglig leder ved Bjarne Johansen bildemontering, og har jobbet på bedriften i Dalaneveien siden 2000. Mandag var han travelt opptatt med å kjøre inn biler som skulle vrakes. Foto: Tore-Andre Baardsen
HEKTISK: Ole Myrene er daglig leder ved Bjarne Johansen bildemontering, og har jobbet på bedriften i Dalaneveien siden 2000. Mandag var han travelt opptatt med å kjøre inn biler som skulle vrakes. Foto: Tore-Andre Baardsen

KRISTIANSAND: Onsdag 20. mars forfaller årsavgiften på motorkjøretøy. For å unngå avgiften, som for en dieselbil er på 3425 kroner, kan man levere inn den gamle bilen til "skroting" og motta en vrakpantsats på 2500 kroner. Vel og merke hvis dette også gjøres innen endt arbeidsdag 20. mars.

— Hvert år er det en innspurt inn mot denne datoen. Det er alltid noen som venter til siste liten med å levere inn bilen. På det verste har vi hatt 150 bilister innom oss den siste fristdagen, opplyser Myrene.

Stadig økning

Han har vært i bransjen i en årrekke, og kunne mandag fortelle at det har vært vraket 676 biler hos Bjarne Johansen hittil i år. Det er ti flere enn på samme tidspunkt i fjor, 142 flere enn i 2011 og 272 flere enn i 2010. I hele fjor ble det levert inn 1896 biler til bedriften i Dalane, som sammen med Stena Recycling AS i Andøyveien og Kjells biler K. Utsogn i Hægeland er de godkjente vrakplassene for å få vrakpant i Vest-Agder.

— Vi har merket en økning i innlevering hos oss etter at vrakpanten ble satt opp, men fortsatt burde den vært høyere for at alderen på den norske bilparken skal gå ned, mener Myrene.

Etter å ha ligget stabilt på 1500 kroner i mange år ble vrakpanten i fjor satt opp til 2000 kroner. I år er beløpet øket til 2500 kroner.

Ettersom årsavgiften på en dieselbil uten fabrikkmontert partikkelfilter er 3425 kroner i år, er det nesten 6000 kroner å hente på å levere inn en sliten bil til vraking innen 20. mars. Går du over tiden, slipper du unna med å betale halv årsavgift for bil fra 21. mars og fram til og med 30. juni dersom du leverer bilen til vraking i det tidsrommet.

— Det er alltid noen som har en unnskyldning for hvorfor de ikke rekker å levere bilen til oss i tide. Men vi kan ikke tilbakeføre datoen på innlevering, så det nytter ikke klage, sier Myrene med et smil.

Rekordgammel bilpark

På landsbasis ble det i fjor levert inn rekordmange biler til biloppsamlerne i Norge - 121.609 i antall, ifølge Autoretur. Statistisk sentralbyrå har ennå ikke offentliggjort tall fra 2012, men gjennomsnittsalderen på de bilene som ble levert inn til vraking i 2011 var på rekordgamle 19,2 år.

SSB har også oversikt over hvilke bilmerker som vrakes først og sist. KiA og Skoda leveres inn etter henholdsvis 13,6 og 14 år, mens en Volvo i gjennomsnitt beholdes i hele 23,6 år.

Dersom du allerede har betalt årsavgiften for en bil du nå vil levere inn til vraking, får du i etterkant refundert avgiften fra Tollvesenet. Årsavgiften er den største utsendingen av krav Tollvesenet gjør - til sammen vil de rundt 3,6 millioner avgiftskravene som sendes ut i år innbringe nær 9,2 millioner kroner til statskassen.

Alle som ikke betaler årsavgift innen fristen 20. mars blir belastet med en tilleggsavgift. Den er på 250 kroner for bil under 7.500 kilo, motorsykkel og campingtilhenger. For elbiler, moped, traktor og veteranbil er tilleggsavgiften på 50 kroner.