OSLO: I tillegg blir ulike forvaltningsoppgaver berørt. Direktoratet understreker at problemene ikke utgjør noen fare for liv og helse, og politiets operative evne skal ikke være påvirket. Nødnummeret 112 og politiets sentralbord er ikke berørt av dataproblemene.

Politidirektoratet opplyser at politiet tar imot anmeldelser på vanlig måte og etterforsker straffesakene som før. Forvaltningssaker som politiattest, pass, våpensøknad, førerkort, kan bli påvirket.

Datasystemet BL (Basis Løsning) gikk ned etter lunsj tirsdag 25. oktober. Justisminister Anders Anundsen (Frp) blir løpende oppdatert om utviklingen i saken.

Kan bli langvarig

Midlertidige ordninger for tilgangsstyring ble innført sist fredag. Politidistriktene og særorganene prioriterer selv hvilke personer som skal ha tilgang til straffesakssystemet og styrer dette lokalt.

De omfattende dataproblemene i politiet forsinker etterforskningen av saker. Problemet kan bli langvarig, erkjenner Politidirektoratet. Justisminister Anders Anundsen (Frp) (til venstre) blir løpende oppdatert om utviklingen i saken. Her sammen med politidirektør Odd Reidar Humlegård (til høyre). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Direktoratet opplyser at det arbeides kontinuerlig med å klare å finne og utbedre den underliggende årsaken til problemene med systemet.

Siden problemet kan bli langvarig, oppfordres publikum til å være ute i god tid om man for eksempel skal ha politiattest, pass, våpensøknad eller førerkort.

Tilbake til steinalderen

Også statsadvokatembetene er brukere av BL-systemet. Førstestatsadvokat Eirik Stolt-Nielsen i Hordaland sier til Bergens Tidende at de absolutt merker dataproblemet.

– Vi er nærmest tilbake i steinalderen. Eller i hvert fall betydelig satt tilbake i tid, sier han.

Stolt-Nielsen beskriver en situasjon der det viktige dataverktøyet lever helt sitt eget liv.

– Noen ganger er det bare to hos oss som har tilgang, hvorav én av dem sliter litt. Andre ganger har mange tilgang samtidig. Det blir bare så bra som systemet tillater, sier førstestatsadvokaten.

Han poengterer at de langvarige problemene er noe som kommer til å gjenspeile seg hos dem, i både statistikker og oppgaveutførelse.

Politiinspektør Gunnar Fløystad i Vest politidistrikt sier at bare et begrenset antall brukere hatt anledning til å komme inn i BL siden forrige fredag.

– Vi klarer å løse de viktigste oppgavene, men veldig mye av vårt arbeid stanser opp. Det kan ikke fortsette slik i lengden, sier Fløystad.

Ingen reserveløsning

BL-systemet ble lansert i politiet i 1996. Brukergrensesnittet og funksjonaliteten er stort sett den samme i dag som den gang. Sammen med datasystemet PO (Politioperativt styringssystem) er det den viktigste basen for politiets arbeid.

BL-systemet var også nede i flere timer både i april og juni. Før det gikk ned sist tirsdag, hadde det vært preget av ustabilitet og treghet.

Ifølge Politiforum eksisterer det ingen reserveløsning for systemet. Eneste alternativ er å lagre word-dokumenter lokalt, for så å legge det inn i BL i ettertid.

– Vi har ikke planer om å skifte ut BL-systemet nå, men på sikt vil alle systemer i politiet bli modernisert. Samtidig er det noen eldre teknologiske løsninger i BL som vi ønsker å fase ut, sier fungerende avdelingsdirektør Wilfred Østgulen i Politidirektoratet til NTB.