Det betyr at hver eneste arbeidsdag har det gjennomsnittlig blitt levert ut mer enn tre nye Volkswagen personbiler til kundene hos Gumpens Auto Vest. Tar vi med varebiler og bruktbiler selges det hver dag sju nye biler. Og bare på nybilsiden betyr det en omsetning rundt 320 millioner kroner i 2015. — Historisk godt, sier markeds- og salgssjef Geir Skogdalen. Han husker godt fjoråret, som også var et rekordår. Da hadde de registrert 835 nye Volkswagen per 15. desember.

Høy markedsandel

Volkswagens posisjon i Kristiansand er ekstremt sterk. Mens det tyske bilmerket på landsbasis har en markedsandel på 17,9 prosent, er den på 22,1 prosent i Kristiansand.

— Vi forsøker å være både ydmyke og stolte på samme tid, sier Skogdalen.

Han har flere forklaringer på hvorfor Volkswagen nærmest slår knock-out på konkurrentene.

— Vi har produkter som treffer veldig godt, enten det dreier seg om mer tradisjonelle biler, suv-er, ladbare hybrider eller elbiler.

Serviceapparatet

Skogdalen trekker også gjerne fram de som ofte kommer litt mer i bakgrunnen når det gjelder salg, nemlig serviceapparatet.

— Et veldig profesjonelt og godt serviceapparat er en vesentlig årsak til at kundene kommer tilbake og kjøper neste bil hos oss, sier salgssjefen, og unnlater heller ikke å trekke frem sultne og flinke selgere.

Alle har en kombinasjon av fastlønn og provisjon, noe som betyr at bedriften må ut med en solid porsjon i bonus ved utgangen av året.

— Veldig hyggelig, sier Skogdalen, som ikke har glemt at Volkswagen har vært gjennom en svært turbulent periode etter den mye omtalte dieselsvindelen.

Kontroll

— Vi ser faktisk fram til å ta utfordringene når de mange berørte kundene kommer til oss på nyåret. Vi mener at vi er godt forberedt slik at dette skal bli en positiv kundeopplevelse, sier Skogdalen.

Han ønsker ikke å si for mye om hvordan enkeltsakene skal behandles, men mener at de sammen med importøren og fabrikken i Tyskland har kontroll med situasjonen.

Med rekordhøye salgstall gjennom høsten, er det åpenbart at kundene ikke har blitt skremt bort etter avsløringene om dieseljuks.

— Forhåpentligvis skyldes det at vi har så gode produkter og som forhandler så stor tillit i markedet at kundene stoler på oss og produktene våre, sier Skogdalen, som gleder seg til 2016. Også på andre måter enn å rydde opp etter dieselsaken.

Ny Tiguan

— Det kommer nye og spennende modeller, som en helt ny Tiguan samtidig som vi har hyggelig leveringstid på populære modeller som de nye ladbare hybridene Passat og Golf.

Elbiler og ladbare hybrider utgjør nå nesten 500 av de 1000 nye bilene, en andel som neppe blir mindre neste år med økende etterspørsel og raskere levering av ladbare hybrider.

Og Skogdalens erfaring fra 2015 er at kundene blir stadig mer bevisste på å definere bilbehovet når de handler ny bil. - Det er viktig når de kan velge mellom elbiler, ladbare hybrider og bensin- og dieseldrevne biler, sier salgs- og markedssjefen som sammen med selgerne nøkternt feiret 1000 solgte biler med en bløtkake.