En oransje Skoda 110 R coupe var familien Abrahamsens aller første bil. Her er Skoda-sjef Kenneth til venstre sammen med lillebror Edvin, bestemor Hanne og Hanne Lill, alle med Abrahamsen til etternavn. Bildet er tatt rundt 1970. Foto: ukjent
En Skoda S 440 1957 modell var familien Mjaalands aller første bil. Her er journalisten til venstre, pappa Gunnar i midten og dagens veisjef i Vest-Agder, Johan til høyre, på campingtur med Skodaen i 1960. Foto: ukjent
skoda_2.jpg Foto: Tore André Baardsen
Citigo er minstemann i den etter hvert svært omfangsrike Skoda-familien. Foto: Tore André Baardsen
skoda2.jpg Foto: ukjent

Nå er Skoda på bestselgertoppen, og sørlendingene elsker den. Holder vi el-bilen Leaf utenfor, er det bare Golf som har slått Octavia i antall solgte biler i Kristiansand i år. Og sørlendinger kjøper dobbelt så mange nye Skodaer sammenliknet med for eksempel Oslo-folk.

Dette er ikke ment å være den komplette historien om Skoda, den tsjekkiske bilen som ble populær i Norge fra 1946 til 1960 da det var bilrasjonering og vanskelig å få tak i vesteuropeiske biler. Men byttehandel med Øst-Europa var ikke så farlig for nasjonaløkonomien. Og dermed leverte Norge sild og fikk biler tilbake uten at det tappet landets valutabeholdning.

Vår første bil

Men biter av historien om Skoda ligger både journalisten og bilselgeren litt nærmere hjertet enn historier om andre biler. Daglig leder hos G-Bil, Kenneth Abrahamsen, vokste opp i en Skoda på slutten av 60-tallet og tidlig på 70-tallet. En flott oransje coupé-utgave hadde sjømannspappa og mamma råd til da de kom hjem fra sjøen.

Og familien Mjaalands første bil var en gusjegrønn Skoda S 440 1957 modell. Journalisten har gode minner fra turer til Hardangervidda, Bergen og Mjøsa rundt. I Skodaen med 32 hestekrefter, gir på rattet og uten synkronisert førstegir.

Vokste opp ved Skoda

— Med mor og far på sjøen bodde jeg mye hos bestemor i Teglverksveien på Lund. Rett over gata for Balchens bilforretning, den lokale Skoda-forhandleren, forteller Kenneth Abrahamsen, salgssjef hos Gumpens Auto Vest i mange år og landets kanskje mest kjente og meritterte håndballdommer i minst like mange år.

Da han en gang fikk tilbud om å jobbe i en annen bilforretning i Gumpen-konsernet, var svaret kontant nei. Kun Skoda var aktuelt om han skulle forlate hjertebarnet Volkswagen.

Det siste året har det imidlertid dreid seg om Skoda, der han storkoser seg som daglig leder i et miljø der både ansatte og kunder er litt annerledes enn i andre bilforretninger, mener han. Og en av konkurrentene heter Gumpens Auto Vest, landsdelens største bilforhandler, søsterfirma i det store Gumpen-konsernet.

En god Skoda-historie

Og Skodaens historie og litt spesielle rykte snur G Bil-sjefen til noe positivt.

— De fleste har et minne eller en god historie å fortelle om Skodaen. Elsket og smilt av, kan du si, mener Abrahamsen og erfarer at mange godt voksne har omtrent samme erfaring med en Skoda i familien som han selv har.

Og som hans forgjenger i sjefsstolen, Terje Olsen, en gang sa: Du må huske at de som skrur sammen disse bilene legger massevis av prestisje i jobben: De skal opp og fram, de tsjekkiske bilbyggerne. Og opp og fram er de sannelig kommet.

Han konstaterer at Skoda har rykket opp divisjoner de siste årene. - Nå er det Ford-, Volvo-, Toyota- og Volkswagen-eiere som dukker opp og vil kjøpe Skoda, sier han.

Mye for pengene

Den store endringen startet nok da Volkswagen kjøpte Skoda tidlig på 90-tallet. Og deretter har nytt godt av Volkswagens stordrift og enorme utviklingsmiljø.

— Vi har fokus på å være billigere enn for eksempel Golf og Audi A3, som er bygget på samme plattform som Octavia sier Skoda-sjefen. Han legger til at kundene skal føle at de får mye bil for pengene. - Kanskje derfor beholder vi veldig mange av kundene våre. De kommer tilbake til oss neste gang de skal handle bil, hevder Kenneth Abrahamsen og legger ikke skjul på at han elsker å konkurrere. Også mot sin gamle arbeidsgiver i Setesdalsveien.

Og slipper han til, snakker han gjerne om at nå er Skoda-familien så å si heldekkende med modeller fra lille Citigo via Fabia, den kompakte SUV-en Yeti, familiefrakteren Roomster, den relativt ferske sedanen Rapid, allerede nevnte Octavia og opp til storbilen Superb, sistnevnte med et hav av plass både til passasjerer og bagasje og av mange foretrukket med firehjulsdrift og massevis av utstyr.

Utfordrer Golf

Og nå gjør Skoda det mange har ventet på, nemlig å utfordre fetter Golf med en femdørs kombi. Om få uker lanseres Rapid Spaceback, med mye i seg både utvendig og innvendig som minner om Golf. Og til priser som vil ligge mellom 200.000 og 260.000 kroner.

— Den modellen har vi manglet, sier konkurransemannen som trådte sine barnesko i en Skoda – den gang uten barnesete og kollisjonsputer – og som hadde tenkt å selge 320 Skoda-biler i år.

— Havner nok på 360-370 registrerte nybiler, og med solgte biler som blir levert i 2014 nærmer vi oss 400, sier Kenneth Abrahamsen.