DE SIER IKKE stort. For akkurat nå finner de ikke ordene. Bokstavene buldrer i hodene, romsterer rundt og vil bli til setninger.

De leter, lurer, prøver, feiler.

Altfor mye har skjedd. Mange inntrykk skal fordøyes.

Livsverket.

35 år med hardt arbeid er plutselig over.

Gleden av å skape. Kjærligheten til kundene. Stoltheten av å lykkes – alt er borte.

HYLLENE ER TOMME nå. Varmen er skrudd av. Skiltet utenfor inngangsdøren er skrudd ned og ligger på gulvet.

Rommet ligger i mørke.

Svake solstråler finner veien inn vinduet og speiler seg i rekken av sølvpokaler.

Én for hver gang de ble kårets til årets butikk i Stavanger.

Runde plaketter vitner om en forretning som i årevis har hatt høyest omsetning per kunde av alle kjedens utsalgssteder i Norge.

ET UTALL DIPLOMER fyller veggen og forteller om en suksesshistorie uten like:

De som har solgt mest make-up.

De som har best service.

Den mest prisbelønte The Body Shop-butikken i Europa, Midtøsten og Afrika.

Arne, Sunniva og Turid er stolt over hva de fikk til.

Og kanskje på toppen av alt – pris for å være best i kjeden på frivillig arbeid. Innsatsen kom frokost-sultne rusbrukere og andre til gode hver mandag i St. Petri kirke i Stavanger. Prispengene ble brukt på julekonsert til inntekt for Kirkens Bymisjon.

Regnskapet viser at butikken har gått med solid overskudd i alle år. Den har taklet finanskrise, koronapandemi, netthandel og etablering av utallige kjøpesentre.

Sunniva Søstrand Johnsen lar blikket gli gjennom rommet.

For noen korte uker siden var hyllene proppet med fargerike flasker, glass og tuber med body butter, ansiktsmasker, dagkremer, nattkremer, oljer, håndkrem, serum, ansiktsrens, sminke og ellers alt som kan gjøre kropp og ansikt litt mykere, glattere og finere.

Nå er alt borte. Solgt på opphørssalg i en rasende fart.

– Det er vemodig å være inne i butikken nå, sier Sunniva Søstrand Johnsen. Etter videregående skole tok hun makeup- og kosmetikkutdannelse i USA.

INNERST I LOKALET henger fortsatt sminkespeilet hennes. Hun skrur på lysbryteren og kjenner lyspærene spre varme i ansiktet. Her var hennes plass. Kundene kom i hopetall for å få råd om hvordan de kunne legge den perfekte makeupen, eller når de skulle skinne på bryllupsdagen.

Hun er 46 år nå, Sunniva. Hun begynte her som tenåring, mest for å være nær hardtarbeidende foreldre. De siste 25 årene har hun jobbet i butikken på fulltid.

Far, Arne Johansen, har satt seg ned på en krakk. Ved disken står mor, Turid Søstrand Johnsen, og plukker bort visne blader fra blomsterbuketten en trofast kunde kom innom med.

FORELDRENE MØTTES for snaut 60 år siden. Østlendingen Arne hadde kommet til Stavanger for å drive fetterens kles- og utstyrsforretning, Erling Johnsen AS. Butikken gikk over flere etasjer og lå i Østervåg, i samme bygg som inntil nylig huset The Body Shop.

Turid var fra Flekkefjord, men hadde flyttet til Stavanger og fått jobb med å ta imot telefaks og passe telegramtelefonen hos Telegrafverket.

Hun hadde sett den stilige typen noen ganger allerede. På dans, i Atlantic Hall, kom de i prat.

Så ble det dem for alltid.

Arne var på farten. Dro over hele Europa og handlet inn varer. På det meste hadde han rundt 150 reisedøgn i året.

Turid sa opp jobben for å ta av seg barna, Merethe og Sunniva.

Årene gikk, tidene var i endring. Konkurransen i butikkmarkedet tilspisset seg. De enkeltstående forretningene møtte konkurranse fra kjedebutikkene. Franchise var et nytt ord forretningsdrivende måtte læres seg. Arne, med kjøpmannsblod i årene, var stadig på utkikk etter nye prosjekter. På en forretningsreise kom han i kontakt med folk i det italienske klesmerket Benetton. Tonen ble såpass god at han og fetter Erling i 1983 startet den aller første Benetton-butikken i Norge – i Østervåg i Stavanger.

Den tjente gode penger de første årene, og konseptet med franchise fungerte veldig godt.

Erling Johnsen AS, derimot, var i ferd med å bli lagt ned. Arne måtte finne på noe smart for å sikre framtiden til barna, Turid og seg selv.

Og på nytt spilte tilfeldigheter og teft hovedrollen.

ARNE HADDE HØRT nyss om en ny, engelsk kjede som så vidt hadde fått fotfeste i Norge. De som hadde hovedfranchise for Norge var på utkikk etter nye lokaler. Arne var på hugget, fikk til en avtale, leide lokale i Østervåg av sin fetter og startet opp.

The Body Shop – han hadde så sansen for konseptet.

Anita Roddick, grunnleggeren, startet i 1976 med to tomme hender, et lite lån og et slitent lokale i Brighton i England.

For at butikken skulle se mest mulig brukbar ut, malte hun lokalet grønt for å skjule alle skavanker på best mulig måte.

Butikken gikk likevel godt, såpass at hun raskt åpnet flere butikker. I 1985 kom den første butikken til Norge, og to år seinere åpnet Arne The Body Shop i Stavanger, som butikk nummer fire i Norge.

Han spurte om ikke kona ville være med å jobbe der. Hun sa kontant nei. Turid hadde sett hvor mye mannen arbeidet og syns slett ikke at butikklivet fristet.

Men Arne ga seg ikke. Kanskje hun kunne være med ørlite grann i starten til de fikk forretningen på beina?

Han lyktes.

Hun ble med.

Blomsterbuketten fra en trofast kunde er blitt vissen nå. Minnene om flotte handlende vil aldri forsvinne. Foto: Anders Minge / Stavanger Aftenblad

JOBBEN VAR KREVENDE. Dagene tok aldri slutt. Varer skulle bestilles, pakkes ut, settes i butikken. Lokalet skulle til enhver tid skinne.

Samtidig ga jobben en voldsom energi. Folkene som kom inn, kundene – de var jo helt nydelige!

Butikken ble livet. Turids dager startet tidlig og sluttet seint. Ofte var hun der sju dager i uken. Turid ble «The Body Shop-kvinnen», hun med krøllene og smilet som «alle» visste hvem var.

Arne tok seg av regnskapet og andre administrative oppgaver. Dessuten sørget han for at barna fikk middag, fulgte dem på fritidsaktiviteter og hjalp til med skolearbeidet – før han suste på sykkel fra Madla til byen og butikken igjen.

Turid og Arne ble invitert til England for å møte grunnlegger Anita Roddick. Eierne var strålende fornøyd med utviklingen i Norge.

Men mye skulle endre seg i 1995.

– Nei, vi går opp i leiligheten og varmer oss litt, sier Arne og låser døren til den nedlagte butikken.

– Butikken kommer til å fylles med liv. Men vi kommer trolig ikke til å drive noe videre, sier Arne Johnsen.

LEILIGHETEN LIGGER i sjuende etasje i samme bygg og har vært hjemmet til Arne og Turid de siste 15 årene. Fra stua har de utsikt over Byfjorden og Ryfylkeøyene.

På bordet ligger utklipp fra avisartikler de har vært omtalt i. Overskriftene vekker gode minner:

«Bodyenglene jobber ikke for penger»

«Kremmer som holder koken i kulissene»

«Norgesmester i service»

En bunke e-postutskrifter ligger sirlig på spisebordet. De fleste er mellom ekteparet og kjedens representant i Norge.

– I 1995 kom Tim Christensen inn som agent. Hans selskap, A. Christensen Engros AS, fikk agenturet i Norge, og alt ble mye tøffere, sier Arne.

Fra leiligheten i sjuende etasje i samme bygg som The Body Shop har ekteparet Johnsen nydelig utsikt over Byfjorden og mot Ryfylke.

EN OMFATTENDE KONTRAKT måtte underskrives, og sammen med 15 andre franchisetakere i Norge kontaktet de advokat.

– Vi fikk avtalen til å gå fra fem til ti år. Vi klarte også å få til at vi skulle ha enerett i Stavanger. Ellers klarte vi ikke å endre stort. Og beskjeden var tydelig: Skrev vi ikke under, måtte vi vekk. Vi skrev under. Senere etablerte Tim Christensen-kontrollerte Ace Shops AS en ny Body shop på Amfi Madlahelt mot hva som sto i kontrakten. Vi valgte å ikke ta den kampen, forteller Arne.

I 2005 skulle kontrakten reforhandles. Denne gangen får ekteparet bare forlenge med fem år. Samtidig har Tim Christensen gradvis begynt å endre fra franchisebutikker til såkalte company shops – altså at Ace Shops AS eier butikkene og at ansatte driver dem.

I 2010 fikk de ny femårskontrakt.

I 2015 var The Body Shop Stavanger den eneste igjen av franchisebutikkene i Norge.

Tross selskapets nye politikk fikk familien Johnsen fortsette som før, mye på grunn av butikkens sterke renommé i kjeden og blant kundene.

– I 2017 fikk vi beskjed fra Tim Christensen at vi kunne få fortsette så lenge vi selv ønsket og anså butikkdriften som økonomisk forsvarlig. Klart det var en god melding å få. Men så, i 2021, ville Tim Christensen ha et møte med oss for å snakke om fremtiden, sier Arne.

Kravet var tydelig:

Butikken måtte bygges om.

FAMILIEN SVARTE at ombygging var uaktuelt, og at beliggenheten, personalet, kundeservicen og vareutvalget betydde mer enn hva slags hyller og belysning butikken hadde.

Arne hadde også fulgt nøye med på de ytterst få av de snaut 50 butikkene kjeden selv hadde bygget om. Ingen kunne vise til at endringen hadde resultert i økt omsetning og inntjening.

– Tim Christensen sto på sitt. Enten bygget vi om eller så måtte butikken stenges umiddelbart. I beste fall kunne vi få drive butikken ut 2022 med avvikling første kvartal 2023.

– Ombygging ville ført til at vi måtte revet og kastet tak, gulv, belysning og alt av inventar. Kostnaden på rundt 1,2 millioner kroner måtte vi betalt selv. Kontrakten ville fortsatt ikke rekke lenger enn fem år.

Familien Johnsen hadde også tatt kontakt med The Body Shop i England for å høre deres syn på kravet om ombygging. Svaret var at de måtte forholde seg til den norske agenten. Hovedkontoret håpet likevel på «en god løsning».

– At vi hadde kontaktet toppledelsen i England direkte, gjorde at den norske agenten var «rystet over vår uvilje til lagspill». Men for videre butikkdrift slik hovedkontoret i England ønsket, kom Tim Christensen med en løsning han kunne akseptere: Vi kunne fortsette butikken ut 2023, mot at vi underskrev en kontrakt om at butikken så skulle legges ned i januar 2024. I tillegg måtte vi betale et «performance fee» på 500.000 kroner på forskudd.

– Det årlige butikkledermøtet i Oslo fikk ingen av oss tre eiere lenger være til stede ved. En av våre ansatte måtte representere oss. Vi ble frosset ut etter 35 år, forteller de.

Opphørssalget varte til 25. januar. Så var historien om The Body Shop over.

TIM CHRISTENSEN er daglig leder av bedriften som forvalter de norske rettighetene til merkenavnet. Han reagerer på familiens framstilling av saken og understreker at det er hovedkontoret i England som pålegger å fornye butikkmassen.

– Det er The Body Shop International som har strenge krav til butikkenes utseende og oppgradering. Dette har ikke noe med meg personlig å gjøre, skriver Christensen i en e-post.

Han peker også på at familien har tjent gode penger å være ambassadører for The Body Shop i Stavanger i alle disse årene.

– Det er derfor trist og noe underlig at de derfor nå virker svært utakknemlige. De innrømmer jo selv at de ikke ville etterkomme kravene om å oppgradere butikken til ny standard i tråd med avtaleverket, skriver Tim Christensen.

ARNE ER SNART 83 ÅR. Han har skiftet to hofter og vært gjennom en hjerteoperasjon. Nå støtter han seg til en krykke etter en kneoperasjon. Turid er litt yngre og frisk som en fisk, ifølge ektemannen gjennom 57 år.

Sunniva skulle gjerne fortsatt i butikken. Arne også. Turid? Tja, litt i ny og ne.

De hadde ikke noe annet valg enn å gi opp. Butikken var tom etter 14 dager. Siste kunde gikk 25. januar. Så låste de døren og slukket lyset.

– Vi har hatt noen tøffe år, men gleden har alltid vært der. Kundene, vet du. Jeg kan ikke få skrytt nok av dem. Og de nydelige ansatte vi har hatt! De har vært fantastiske. Da nyheten om at vi skulle legge ned spredde seg, kom støtten, blomstene, de gode ordene, minnene, latteren, sinnet – og tårene. Støtten viste oss hvor mye butikken har betydd for folk. Vi er evig takknemlige, sier Turid, og blir blank i øynene.

FAMILIEN JOHNSEN har grublet og tenkt, ligget søvnløse på nettene. Spørsmålet om hvorfor historiens beste The Body Shop-butikk i Norge ikke får fortsette, har gnaget.

De kan ikke se på prosessen som noe annet enn at eier Tim Christensen ønsker å skvise dem ut av markedet slik at Ace Shops AS kan ta over kundene i Stavanger.

Nylig skrev Dagens Næringsliv at The Body Shop-kjeden i Norge har en samlet gjeld på 62,6 millioner kroner og er i alvorlige økonomiske problemer. Avisen skrev videre at kjeden må ha hjelp for å forhandle med kreditorene for å overleve.

– Tim Christensen sa rett ut til oss at han ville starte en The Body Shop-butikk i Stavanger når vi hadde lagt ned. Ved å fjerne oss, ligger veien åpen for ham til å overta vårt godt opparbeidede marked. Han ville ha oss bort. Og nå er vi borte.

På spørsmål fra Aftenbladet sier Tim Christensen at kjeden per i dag ikke har noen planer om å åpne ny butikk i Stavanger.

– Vi er et team og har vært gode sammen, sier Sunniva, Arne og Turid.

SUNNIVA KIKKER på foreldrene og ber dem om ikke å la de dårlige opplevelsene skygge for alt som har vært fint. For livet har vært godt i deres 100 kvadratmeter store univers. Og i ettertid er de lettet over at de sa nei til å drive videre.

Sunniva har elsket livet i butikken og ser gjerne for seg en tilsvarende jobb i framtiden. Men nå skal hun summe seg, tenke og kjenne godt etter.

Turid er klar for flere turer til hytta i Flekkefjord, og kanskje gå oftere på konserter.

Arne lar ikke alderen stoppe ham i å drømme om nye prosjekter. Hadde han kommet over et godt butikkonsept, ville han takket ja på flekken. Han er kjøpmann i hjerte og hjerne.

– Jeg blir aldri klar for pensjonistlivet. Det virker rett og slett kjedelig. Å jobbe er gøy og holder meg friskere. Dessuten henger vi mer med i samfunnet når vi kan bidra. Fortsatt går jeg ned på kontoret hver dag på jakt etter nye ting å fylle dagene med. Vi må ikke gi opp håpet, sier han.

Dagene rusler likevel av gårde. Ekteparet Johnsen går på helsestudio hver dag og svømmer i Tastahallen én gang i uken. To døtre og sju barnebarn gir glede i livet.

Sunniva er full av beundring over foreldrenes arbeidsmoral og stå-på-vilje. Og takknemlig for alle årene på samme arbeidsplass.

Ned en heis, rundt hjørnet, så var Arne Johnsen på jobb.

FRA LEILIGHETEN i sjuende etasje er butikken kun en heistur og noen få skritt unna. Turid har knapt vært innom siden de skrudde av lys og varme. Følelsene tar så lett overhånd. En jobb er ikke bare kilden til inntekt, men også liv, bevegelse, identitet, kjærlighet og samhold.

Turid, hun med krøllene og smilet – «The Body Shop-kvinnen» – har stengt livsverket.

– Jeg har fred i hjertet og god helse. Hver dag har vært en glede. Men kundene – de fantastiske menneskene – jeg har ikke ord som kan beskrive hvor mye jeg vil savne dem.

Årsaken til nedstengingen henger fortsatt i vinduet: – Det aller verste var å si opp fantastiske ansatte. Vi var alle som en stor familie, sier Turid Søstrand Johnsen.