KRISTIANSAND: — Det er direkte livsfarlig å beholde de piggfrie dekkene på gjennom sommeren. Vinterdekk har mye mykere gummi enn sommerdekk, og det gjør at bremselengden blir opptil 40 prosent lenger. Det kan utgjøre forskjellen på liv og død, sier Tomas Nilsen, daglig leder hos Hjulius AS i Kristiansand, distributør av dekk og felger.

Kalenderen har nådd august, og her på Sørlandet har det vært liten grunn til å beholde vinterdekkene på bilen gjennom sommeren. Likevel velger mange å gjøre nettopp dette. En undersøkelse Infact gjorde i vår for Continental Dekk Norge, viser at 22.9 prosent av alle menn har kjørt et helt år med piggfrie vinterdekk minst en gang i løpet av livet.

Thomas Nilsen er godt kjent med problemet. Han forteller også at flere tror man kan kjøre på helårsdekk året rundt.

— Helårsdekk er et begrep som ikke eksisterer i Norge. Noen tror at vinterdekk som brukes lenger sør i Europa også kan brukes gjennom hele året i Norge, men disse er ikke konstruert for norske forhold. Derfor skal de heller ikke brukes i her, sier han.

VINTERDEKK: Vinterdekk har grovere mønster og mykere gummi enn sommerdekk. Foto: Tore-Andre Baardsen
SOMMERDEKK: Med disse dekkene vil du klare å bremse og svinge unna mye raskere enn hvis du kjører med piggfrie vinterdekk. Foto: Tore-Andre Baardsen

Vanskelig å svinge unna

I tillegg til at mange lar være å bytte til sommerdekk, sjekkes også lufttrykket i dekkene for sjeldent. Kombinasjon av vinterdekk og lite luft i dekkene på sommerføre, gjør det vanskelig å kontrollere bilen hvis man blir nødt til å foreta en unnamanøver.

— Jeg kjører selv mye i området mellom Kristiansand og Lillesand, og ser stadig dyr langs veien. Møter man et av disse, kan det bli nødvendig å svinge raskt unna. Det blir straks mye vanskeligere om man har vinterdekk på. Det er mange utforkjøringer og ulykker som kunne vært unngått hvis bilen hadde hatt sommerdekk, sier Nilsen.

Han forteller at det om sommeren er varmt på asfalten, og at det heller ikke er uvanlig at det regner.

— Vinterdekk på varm og våt asfalt slipper veien utrolig lett, sier Nilsen.

- Kvinner må engasjeres

— Hvorfor tror du folk velger å beholde vinterdekkene på gjennom sommeren?

— Årsaken er nok sammensatt. I år var det en spesiell vinter, og politiet ga beskjed om at man skulle vente lenger før man tok på sommerdekkene. Mange blir lei av å vente og tenker at de heller kjører ut de gamle vinterdekkene sine i løpet av sommeren. Så setter de heller nye på til høsten. I tillegg støyer vinterdekk mye mindre enn sommerdekk, fordi gummien er så myk. Det er selvfølgelig mer behagelig å kjøre med mindre bråk, forteller Nilsen.

Han tror ikke mer enn fem prosent av befolkningen er klar over hvor farlig det er å kjøre med vinterdekk om sommeren, og mener kvinner må komme tydeligere på banen.

— Kvinner er dessverre mer opptatt av sikkerhet enn menn. Hvis vi får dem til å bli bevisste på sikkerheten rundt dekkskifte om sommeren, vil kanskje flere bytte, tror Nilsen.

- Lite økonomisk å kjøre på vinterdekk

Asle Hobbesland er selger hos Norgesdekk i Kristiansand. Han er ikke fornøyd med at så mange kjører på vinterdekk hele året.

— Man utsetter seg selv og andre for fare. I Norge er veiunderlaget ganske dårlig mange steder, og da er det viktig å ha kontroll på bilen. Om sommeren kjører folk fortere, og man trenger dekk som tåler mer fart. Ingen i dekkbransjen ville funnet på å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, sier han.

Hobbesland påpeker også at det ikke lønner seg økonomisk å kjøre med piggfritt om sommeren.

— Dekkene er ikke beregnet på sommerføre, og slites derfor fortere. Når vinteren kommer blir man nødt til å bytte dekk igjen fordi man har slitt ut dem man har brukt gjennom sommeren. Det finnes mange gode og billige sommerdekk. Hvis du bytter mellom sommer- og vinterdekk vil dekkene holde seg lenger, sier Hobbesland.