ROMSLIG: Romslig og pent interiør og rikelig med krom på dashbordet Foto: Bernt Erik Olsen
HØRER MED: Utvendig solskjerm hører nesten med på en slik bil! Foto: Bernt Erik Olsen
INGEN RACER: Sekssylindret motor, men ingen racerbil, akkurat, selv om motoren het "Blue Flame " Foto: Bernt Erik Olsen
UTSEENDE: Chevrolet var GMs billigmerke, men denne Styline de Luxe ser både dyr og påkostet ut. Foto: Bernt Erik Olsen

Mange av disse kom til Norge allerede da de var nye, og en god del flere har blitt bruktimportert senere.

Osmund Mollestad fra Birkeland eier denne fine bilen, en Chevrolet Styleline de luxe fra 1951. Han forteller at hans onkel Sigurd, som var drosjeeier i Birkenes, hadde en tilsvarende 1952-modell som drosje. Denne drosjebilen fikk Osmund Mollestad låne da han skulle kjøre opp til førerkort-prøven i 1955, og det er derfor ikke så rart at han har gode minner fra Chevroleten.

Importert fra USA

Bilen på bildene ble importert fra USA i 1992 og gikk først i Høvåg, og siden i Grimstad, før Osmund Mollestad kjøpte den i 1999. Dette er Mollestads første veteranbil, og den eneste, og han har ingen planer om å skaffe seg flere eller å skifte ut Chevroleten. Men han og kona Liv koser seg med bilen og er ivrige deltakere på turer og arrangementer i regi av Agder Motorhistoriske Klubb.

Da Mollestad overtok bilen, var den i god stand, bortsett fra litt rust. Bilen ble levert inn for sveising av rusten, og ble samtidig hellakkert i originalfargen. I tillegg har Mollestad fått den trukket om innvendig, med stoff som var så likt det originale som mulig. Siden har bilen bare blitt godt vedlikeholdt og fremtrer også i dag som en meget fin og velholdt bil.

Lett ansiktsløftning

Amerikanske biler ble endret hvert år. Det var viktig for mange bileiere å kunne signalisere at de kjørte årets modell, og at dette var lett synlig for andre. Slik var det også med Chevrolet, og på denne 1951-modellen ble det gjort en lett ansiktsløftning i forhold til 1950, blant annet ved ny utforming av dashbordet, endring av blanke lister på bakskjermene, nytt bagasjeromshåndtak og et par andre tilsvarende detaljer som viste at dette var en ny modell.

Slike små endringer var ikke særlig kostbare for fabrikkene i forhold til når bilene fikk helt nytt karosseri, men var altså viktige for mange kjøpere. Denne typen Chevrolet ble levert som to— og firedørs sedan, stasjonsvogn og sport coupé med eller uten tak. Motoren var en rekkesekser på 3,8 liter som ga 105 hestekrefter. Chevrolet ble bare levert med sekssylindret motor på denne tiden. De som ønsket seg en V-8 og ville ha en bil fra General Motors, måtte kjøpe seg for eksempel en Buick (som var dyrere). Eller de kunne gå til erkekonkurrenten Ford, som bare leverte åttesylindrede motorer – til samme pris som Chevroleten.

Flere varianter

Det var også flere utstyrsvarianter å få kjøpt i 1951 – denne bilen heter Styleline de luxe, den kunne også fås som Styleline Special, som var billigere. Samme modell kunne også hete Fleetline Special og de luxe, og disse var igjen litt dyrere enn Styleline.

1951-modellen var, bortsett fra små detaljer som nevnt ovenfor, i grunnform noenlunde lik 1949, -50 og -52-modellene. I 1953 kom det en noe større endring i designet, men det var først i 1955 de store forandringene kom, med det som må kalles en helt ny bil – Chevrolet BelAir. Da kom også Chevrolet med V-8 og gjenerobret markedets førsteplass, som de hadde tapt til Ford i 1954.