MERKET: Flott merke på en toppmodell.
VELKOMMEN INN: Et innbydende baksete!
LINJELEKKER: Chrysler Newyorker har fine, myke linjer.
KROM KROM: Rikelig med krom også på dashbordet.
TIDSRIKTIG: Solskjerm er et meget tidsriktig tilbehør.
TIDSRIKTIG: Solskjerm er et meget tidsriktig tilbehør.
VELLYD: Motoren er nyoverhalt og spinner som en katt. Foto: Bernt Erik Olsen

Etter 2. verdenskrig produserte de amerikanske fabrikkene lett oppshinede førkrigsmodeller i påvente av å få konstruert nye og spennende modeller. Den første fabrikken som kom med noe helt nytt etter krigen, var Studebaker, som presenterte sin Champion i 1947. De fleste av de andre fabrikkene drøyde til 1949 før de hadde nye modeller klare.

Bilen på bildene her, Chrysler New Yorker, som for øvrig var Chryslers toppmodell, tilhører de aller siste førkrigsmodellene som ble produsert. Den er en 1949-modell, og må være produsert helt på slutten av 1948 eller i de par første månedene av 1949, før Chryslers nye modeller kom, med et helt annerledes utseende.

Over til Norge

Denne Chrysleren hadde én eier i Ohio fra den var ny og fram til 1990, deretter ble den solgt til Illinois hvor nå avdøde Helge Birkedal fra Lillesand kjøpte den våren 2006 – på grunnlag av bilder og beskrivelse. Bilen eies nå av hans sønn Trond Helge Birkedal, og brukes flittig på arrangementer i regi av Agder Motorhistoriske Klubb. Bilen fremtrer som veldig flott og er et imponerende skue når den kommer rullende med en flott lyd fra rekkeåtteren.

Det var lite arbeid familien Birkedal måtte gjøre med bilen da den kom fra USA. Den var blitt omlakkert og omtrukket inni på 90-tallet, og det eneste tekniske som det var behov for å gjøre noe med, var de elektriske forbindelsene til den halvautomatiske girkassa. For et par år siden ble motoren tatt ut og sendt til full overhaling i Kristiansand.

Eksklusiv

Chrysler var og er toppmerket i sammenslutningen Chrysler Corporation, som opprinnelig besto av Chrysler, DeSoto, Dodge og Plymouth. Siden Chrysler var en forholdsvis dyr bil, var ikke salgstallet større enn at man måtte nøye seg med en 12. plass på statistikken i 1949, med 125.000 solgte biler. Imidlertid lå Plymouth på 3. plass og Dodge på 8. plass, så det ble visst solgt nok biler fra dette firmaet uansett!

Chryslerfabrikken ble grunnlagt så sent som i 1924, og bilene fikk godt salg allerede fra starten. I 1928 kjøpte Walter P. Chrysler Dodge-fabrikken av enkene etter de avdøde Dodge-brødrene, og lanserte samtidig Plymouth og DeSoto som egne merker. Chrysler var den første produsent som kom med en masseprodusert strømlinjeformet bil, da de lanserte modellen Airflow i 1934. Dette var imidlertid i tidligste laget – modellen ble ingen suksess.

Chrysler-konsernet kom ut i økonomisk turbulens på slutten av 70-tallet, men ble reddet av sin nye toppsjef Lee Iacocca (som tidligere hadde vært hos Ford og ble kalt Mustangens far). Chrysler har drevet oppkjøp også av europeiske bilfabrikker, blant annet Simca i 1963 og Rootes-konsernet i 1964. Imidlertid solgte Iacocca de europeiske fabrikkene ut igjen på slutten av 70-tallet.