OSLO: – Det ble dessverre ingen løsning, sier leder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) til NTB like etter klokken 4 natt til onsdag. Da hadde partene gått fra hverandre etter å ha sittet sammen siden klokken 12 tirsdag formiddag.

– Vi beveget oss og kom NSB i møte på det vi oppfattet var vesentlig for dem. Det viktigste for oss har vært å sikre en nasjonal standard for kompetanse. Vi tilbød oss å ta dette ut av overenskomsten, men bli enig med NSB om et felles krav overfor myndighetene, sier Ringdal. Forbundet ba NSB forplikte seg fram til en nasjonal standard var på plass, men sier motparten bare ville forplikte seg i åtte måneder.

– Det var umulig å avslutte streiken for åtte måneder.

Spekter reagerer

På arbeidsgiversiden sier Spekter at det ikke var noen reell bevegelse hos motparten.

– Vi er reagerer sterkt på at Lokomotivmannsforbundet nå har forledet kunder og passasjerer til å tro at de har endret kravene sine slik at togene igjen kan gå som normalt. I realiteten står de fast på kravet om å tariffeste hvilken kompetanse togførere skal ha, sier kommunikasjonsdirektør Gunnar Larsen i Spekter. Han beklager sterkt at streiken nå fortsetter.

Sørlandsbanen

Det betyr at tusenvis av pendlere på Østlandet, og fra onsdag også på Sørlandsbanen, fortsatt må stå i lange køer og finne alternative transportmuligheter for å komme seg til jobb.

Fredag forrige uke ble det kjent at konflikten trappes opp med seks nye lokførere på Sørlandsbanen fra onsdag. Uttaket er i Kristiansand for ikke å øke presset i østlandsområdet ytterligere. Til sammen vil da 124 lokførere være i streik.

Den siste tiden har vært preget av fulle busser og lange bilkøer på innfarten til Oslo fra Follo og Østfold – ettersom alle lokaltog på Østfoldbanen er innstilt. Til vanlig har disse togene rundt 20.000 passasjerer daglig. (©NTB)

Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix