Widerøe og Norwegian skal samarbeide

Flyselskapet Widerøe inngår samarbeid med Norwegian på norske kortbaneruter. Samarbeidet gjør SAS mindre attraktivt, mener NHH-professor Tor W. Andreassen.

Publisert: Publisert:
  • NTB
Denne artikkelen er over to år gammel

Widerøe opplyser at den nye avtalen gjelder Widerøes kortbaneruter og Norwegians innlandsruter. For reisende vil det være mulig å bestille kombinasjonsreiser med Widerøe og Norwegian fra mars 2018.

– Widerøe gjør flere ting for å sikre at kunder på små steder skal ha et godt tilbud. Vi fortsetter det gode samarbeidet med SAS, oppretter nye direkteruter og inngår samarbeidsavtale med Norwegian på kortbanenettet, opplyser selskapet.

– Sjakktrekk

Men for SAS kan ruteavtalen få negative konsekvenser, mener professor Tor W.- Andreassen ved Norges handelshøyskole. Han mener avtalen innebærer en utvanning av SAS' attraktivitet.

– SAS mister nå et klart fortrinn. For reisende vil det likevel være positivt fordi det nye samarbeidet gir en bedre koordinering av rutetabeller og bonusprogrammet, med andre ord: et bedre tilbud totalt sett, sier Andreassen.

NHH-professoren kaller avtalen et sjakktrekk.

– Samarbeidsavtalen mellom Norwegian og Widerøe er et sjakktrekk av begge selskapene. Widerøe er den største vinneren som nå har samarbeid med to attraktive flyselskaper. Norwegian blir også mer attraktivt fordi det nå blir lettere å komme seg videre fra hovedflyplassene, sier Andreassen.

Kortere reisetid

Ifølge Widerøe vil den nye avtalen sikre flyselskapets kunder større valgmulighet hva gjelder reiserute, tidtabell og pris. Såkalt gjennomgående billetter vil gi kunden langt kortere reisetid – ifølge Widerøe vil minimum tid mellom avganger reduseres fra 2 timer til 30 minutter på alle lufthavner unntatt Oslo Gardermoen, der minimumstiden mellom avganger blir 45 minutter.

Reisende vil nå kunne sjekke inn bagasje helt fram til bestemmelsesstedet i Norge. Avtalen innebærer samtidig at passasjerer ivaretas ved kanselleringer eller forsinkelser underveis.

– Widerøe jobber uavbrutt med å bedre flytilbudet for våre kunder ute i Distrikts-Norge. Vi beholder vårt gode samarbeid med SAS, og kunden får flere reisealternativer å velge mellom. I sum vil dette gi et bedre tilbud, så dette blir bra for Widerøes kunder, sier Christian Skaug, direktør for Network & Pricing i Widerøe.

Avtalen er inngått i tråd med bestemmelsene i anbudsavtalen mellom Widerøe og Samferdselsdepartementet.

Følgende ruter er inkludert i avtalen:

* Oslo–Røros

* Alle ruter mellom Florø, Førde, Sogndal, Sandane og Ørsta/Volda til Oslo og Bergen

* Trondheim til Helgeland (MQN, MJF, BNN, SSJ)

* Trondheim og Oslo til Rørvik og Namsos

* Alle ruter i Nordland, Troms og Finnmark, med følgende unntak:

– Bodø–Bardufoss

– Direkteruter fra Oslo til Helgeland (MQN, MJF, BNN, SSJ) og Lofoten/Vesterålen (SVJ, LKN, SKN)

– Direkteruter fra Bergen til Bodø og Tromsø

– Sandefjord/Kristiansand/Trondheim til Evenes

Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Fly
  2. Widerøe
  3. Norwegian
  4. Flyselskaper