KRISTIANSAND: — Men jeg kan gjerne anbefale piggdekk til kundene, legger han til og viser til at hvor du kjører, om du kjører mye på islagte veier, hvor du bor, hvor hytta ligger og hva du er vant til, er viktige faktorer når du velger dekk.

— Og jeg har absolutt kjørt under forhold der jeg gjerne skulle hatt piggdekk. Men jeg kjører mye, også ofte til hytta på Bjørnevann om vinteren, og synes totalt sett at jeg er best tjent med å kjøre piggfritt, sier dekkmannen på Sagmyra i Vågsbygd, fjerde generasjon i firmaet N. Timenes og Sønn AS som startet virksomheten i Kvadraturen i 1921 med å reparere gummistøvler og innerslanger til kjerrer og busser.Nå dreier det seg om dekk til personbiler, lastebiler, busser og anleggsmaskiner. I tillegg driver de en regummieringsfabrikk for dekk til lastebiler og anleggsmaskiner.

Engasjement

Han medgir at han har hatt et engasjement for piggfrie vinterdekk, både fordi de er blitt stadig bedre etter at de første kom midt på 90-tallet. Men også fordi de er miljøvennlige, har mindre rullemotstand, gir mindre partikkelstøv og støyer mindre enn piggdekk.

Og nå merker han at kundene er klar for dekkskift. Med snømelding fra indre Agder sist helg, var det mange som tok kontakt denne uka og enten skulle ha nye vinterdekk eller sette på de gamle.

De nærmeste ukene er det full fart med dekkskift hos N. Timenes og Sønn. Her daglig leder Jens Timenes (bak) mens Aleksandr Kmetyuk setter på vinterdekk på nok en bil. Foto: Tore André Baardsen

Og da melder den evige diskusjonen seg: Piggdekk eller piggfrie vinterdekk?

Kvalitetsdekk

Og selv om Jens Timenes foretrekker piggfritt, mener han at pigger eller piggfritt ikke avgjørende for trygg kjøring vinterstid.

— Det viktige er å velge kvalitetsdekk produsert for nordiske forhold med nordiske vintertemperaturer.

Det gjelder ikke minst for de piggfrie dekkene der det etter Timenes sin mening er langt større kvalitetsforskjeller på et billigdekk og et kvalitetsdekk.

— Jeg har ikke sett at noen fabrikker lager gode og samtidige billige piggfrie vinterdekk, slår han fast.

— Velger du kvalitetsdekk beregnet for norsk vinter, vil du klare deg bra om du kjører med piggdekk eller piggfritt, mener Timenes som minner om at det er minst like viktig å ha fokus på sjåføren som på dekkene vinterstid.

Ansvaret

— Dekk er en sikkerhetsdetalj, sjåføren har ansvaret. Mange av oss tar ikke på alvor hvor farlig det er å kjøre på is og snø. Man kan ikke og skal ikke kjøre som man gjør om sommeren, sier Jens Timenes som sier at det går en grense rundt en fart på 60 km/t der det på vinteren blir langt farligere å overskride denne.

— Jeg tror for mange tar ut gevinsten ved stadig bedre vinterdekk og bedre biler gjennom økt fart på glatt føre. Det ser du i helgene når "Hovden-kolonnen" er på vei opp og ned Setesdal, sier Timenes.

Les flere tester

Når det gjelder de mange testene av forskjellige typer vinterdekk, er rådet fra Timenes:

— Ikke stirr deg blind på en test. Den kan kanskje være laget under ett vær- og kjøreforhold. Han oppfordrer til å lese flere tester og velge ut fra det.

— Og spør oss gjerne om råd, sier Jens Timenes og minner om at det burde være mulig å unngå kaoset på veiene når den første snøen kommer.

— Det er bedre å være noen dager for tidlig enn en time for sent ute med å skifte, er det klare rådet fra dekkmannen på Sagmyra.