Forrige uke varslet Wizz Air varslet at de starter opp innenriksruter fra Oslo til Bergen, Trondheim og Tromsø etter å ha fløyet fra Norge til utlandet i nærmere 15 år.

Det ungarske selskapet har gjort det klart at de ikke vil inngå tariffavtaler med fagforeninger. Det har ført til at motstand i fagbevegelsen, og Industri Energi og Nito er blant organisasjonene som vil nekte sine ansatte å bruke selskapet til jobbreiser.

«Barnslig»

– Jeg synes bare det er barnslig, sier Váradi til Dagens Næringsliv. Han mener organisasjonene ikke forstår hva velstand handler om, og at det handler om å være effektiv, vokse og skape arbeidsplasser.

Váradi sier at Wizz skaper og redder arbeidsplasser uten fagforeninger og at selskapet betaler de ansatte markedslønn. Lønnskostnadene i selskapet er på 9 prosent, ifølge DN. Det er mye lavere enn hos SAS og Norwegian.

– Se på alle flyselskapene som er blitt okkupert av fagforeninger, de er alle på konkursens rand, sier han.

H og Ap reagerer

Uttalelsene skaper reaksjoner på både venstre- og høyresiden i norsk politikk.

– Det kan se ut som Wizz Air-sjefen ikke kjenner og forstår norsk arbeidsliv og ikke minst forstår hvordan vi ønsker at norsk arbeidsliv skal være. Hans syn på fagforeninger er for å si det forsiktig veldig fremmed, sier arbeids- og sosialminister Henrik Asheim (H) til DN.

Han får støtte av finanspolitisk talsperson Hadia Tajik i Arbeiderpartiet som kaller uttalelsene til Váradi «umoderne og arbeidstakerfiendtlig».

– Det viser en komplett mangel på forståelse for Norges suksesshistorie og arbeidslivsmodellen, sier hun.