Her er regjeringens forslag for Vest-Agder:

Vei:

  • 30 millioner kroner er foreslått til prosjektet E39 mellom Vigeland og Osestad. Prosjektet omfatter en om lag 5,2 kilometer lang strekning i Lindesnes kommune. På den 1,7 kilometer lange delstrekningen mellom Vigeland og Fardal utbedres eksisterende vei. På delstrekningen mellom Fardal og Osestad bygges ny tofelts vei med forbikjøringsfelt og midtrekkverk. I hver ende av delstrekningen bygges rundkjøring. Tre bruer og en miljøtunnel inngår i prosjektet. Anleggsarbeidene skal etter planen startes høsten 2009, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2012. **Les også:

Klungland: — Det er en jubeldag**

  • Innenfor investeringsrammen for E39 Kristiansand – Stavanger – Bergen er det lagt opp til å bygge midtrekkverk på en 1,5 kilometer lang gjenstående strekning mellom Storenes og Tangvall i Søgne.

  • Til «øvrige riksveier», det vil si riksveier utenom stamveinettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 112 millioner kroner for 2009. Av dette er 15,7 millioner kroner avsatt til forsøket med alternativ organisering av transportsystemet i Kristiansands-regionen, mens 6 millioner kroner gjelder rassikring. I tillegg er det regnet med at Vest-Agder får stilt til disposisjon 163 millioner kroner i bompenger og tilskudd.

  • Det legges til grunn et revidert opplegg for Listerpakken, i tråd med lokalpolitiske vedtak. For neste år er det satt av 52 millioner kroner til å fullføre prosjektet riksvei 465 Kjørrefjord – Ulland, strekningen Hanesund – Sunde. Av dette beløpet er 2 millioner kroner bompenger. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i mars 2009. I tillegg startes hovedarbeidene på fylkesveiprosjektet Skråveien som omfatter bygging av ny nord-sørgående veiforbindelse like vest for Farsund sentrum. Prosjektet finansieres med bompenger og tilskudd fra Farsund kommune og Vest-Agder fylkeskommune. I tillegg videreføres arbeidene med utbedring av riksvei 452 mellom Fagerholt og Justvik. Prosjektet er en forutsetning for planlagt boligbygging i området. Prosjektet finansieres i hovedsak av utbyggeren og Kristiansand kommune.

  • Den opprinnelige Listerpakken har hatt kostnadsøkninger, noe som har gjort det nødvendig å foreta en rekke endringer av pakken. Det er lokalpolitisk enighet om et revidert opplegg med sikte på å fullføre Listerpakken som opprinnelig planlagt. Bomtakstene for lette kjøretøy øker fra 20 kroner til 25 kroner og fra 40 kroner til 50 kroner for tunge kjøretøy. I tillegg forlenges innkrevingsperioden med fire år. Den statlige rammen er økt med 160 millioner kroner gjennom omdisponering av midler og økte rammer. Det fylkeskommunale og kommunale bidraget er økt med 30 millioner kroner. Den økonomiske rammen til Listerpakken er økt fra opprinnelig 880 millioner kroner, til om lag 1290 millioner kroner. Samferdselsdepartementet slutter seg til det foreslåtte opplegget for utvidelsen av Listerpakken.

  • Det legges opp til at forsøksmidlene brukes til kollektivtrafikktiltak. I tillegg er det lagt til grunn 29 millioner kroner fra bompengeordningen i Kristiansand til bygging av gang- og sykkelveier. Rassikringsmidlene vil bli nyttet til tiltak på E39 ved Sjekkefjellet vest for Mandal.

  • Til «Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byområdene» er det på landsbasis foreslått 323,4 millioner kroner. Ordningen har som formål å påvirke transportutviklingen i de større byområdene, slik at flere velger kollektivtransport framfor egen bil. Kristiansand og åtte andre byområder vil i 2009 være omfattet av ordningen, og vil dermed bli invitert til å søke om å få tildelt midler fra ordningen. Ved tildeling av midler vil det bli lagt avgjørende vekt på utviklingen i kollektivtransporten og personbilbruken de siste årene. I tråd med «Klimaforliket» (Innst.S.nr. 145 (2007-2008) skal halve bevilgningen reserveres byområder som inngår forpliktende avtaler med staten om å ta i bruk virkemidler som virker reduserende på bilbruken.

Jernbane:

  • Innenfor den foreslåtte bevilgningen til kapasitetsøkende tiltak på jernbanenettet er det satt av midler til å starte arbeid med Nodeland kryssingsspor på Sørlandsbanen, i Songdalen kommune om lag 10 minutter fra Kristiansand. Sammen med andre kryssingsspor på Sørlandsbanen vil prosjektet øke kapasiteten for gods mellom Kristiansand og Ganddal i Rogaland. Det eksisterende kryssingssporet vil bli forlenget og bygget om. Arbeidet med hovedplan og reguleringsplan pågår. Kostnadene er foreløpig anslått til om lag 60-85 millioner kroner, avhengig av valg av løsningsalternativ. Endelig kostnadsoverslag for prosjektet vil bli fastsatt i samband med Jernbaneverkets godkjenning av prosjektets hovedplan.

Les også:

SV vil ha lyntog på Sørlandet

Jernbane blir budsjettvinner

Helse:

  • Helse Sør-Øst RHF får økt basisbevilgningen til å lette omstillinger med 271 millioner kroner, til 1,5 prosent aktivitetsvekst med 390 millioner kroner, til pensjoner med 1 954 millioner kroner og opptrappingsplan rus med 78 millioner kroner. I tillegg kommer tilskudd gjennom aktivitetsbaserte ordninger som ISF og poliklinikk.

Kultur:

  • Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2009 en økning i bevilgningene til Kristiansand Symfoniorkester med 3,4 millioner kroner til om lag 36,5 millioner kroner.

  • I tillegg foreslår regjeringen 25 millioner kroner i 2009 til bygging av Kilden i Kristiansand. Rammen for det statlige tilskuddet er 408 millioner kroner.

  • Agder Teater AS får ein økning på 1,5 millioner kroner til 17,6 millioner. Regjeringen vil øke tilskuddet til Sørlandets Kunstmuseum med 0,3 millioner kroner for å frigjøre spillemiddel i forbindelse med at Den kulturelle skulesekken skal utvides til den videregåande skolen.

  • Opera Sør i Kristiansand øker tilskuddet med 500.000 kroner til nær 3,6 millioner kroner, mens Nettsted for unge kunstnere, TRAFO.no får 149.000 kroner i økning slik at samlet tilskudd blir vel 1,2 millioner kroner. Assitejs barne- og ungdomsfestival får økt tilskuddet med 109.000 til 200.000 kroner.

Skole:

  • Regjeringen foreslår å etablere 2 nye stipendiatstillinger og 1 post.dok.stilling ved Universitetet i Agder. Stillingene bevilges med ny og høyere sats på 800.000 kroner.

  • Det foreslås å styrke basisbevilgningen til Universitetet i Agder med 6,023 millioner kroner.

  • Det foreslås å styrke basisbevilgningen til Ansgar teologiske høgskole med 0,073 millioner kroner.

  • Det foreslås å styrke basisbevilgningen til Mediehøgskolen Gimlekollen med 0,092 millioner kroner.

Forsvaret:

  • Luftforsvarets grunnutdanning skal konsentreres rundt Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Innen utgangen av langtidsperioden 2009-2012 vil også Luftforsvarets rekruttutdanning lokaliseres og organiseres sammen med grunnleggende befalsutdanning på Kjevik.

  • Agder HV-distrikt 07 legges ned og integreres i et nytt HV-distrikt 08. Dette omfatter begge Agder-fylkene og Rogaland, og har distriktsstab i Vatneleieren utenfor Sandnes.

Fiske:

  • Det settes av 24,2 millioner kroner til videreføring av ny kai i fiskerihavneanlegg i Listahamn i Farsund.

  • Det gis 1,373 millioner i tilskudd til kommunalt fiskerihavneanlegg i Gismerøya i Mandal.

  • I budsjettet for 2009 foreslås det å øke tilskudd til kystkultur med 3 millioner kroner knyttet til Kystverkets etatsmuseum. Samlet bidrag fra Fiskeri- og kystdepartementet er nå 6 millioner kroner. Museet ble opprettet i 2008 og koordinator for etatsmuseet er fyrmuseet på Lindesnes. Museet er etablert som en nettverksmodell med fire samarbeidspartnere (Fyrmuseet på Lindesnes, Tungenes fyr i Rogaland, samlinga i Dalsfjorden i Møre og Romsdal og Lofotmuseet i Nordland). Modellen legger til grunn en statlig finansiering på 6 millioner kroner, mens det på lokalt og regionalt nivå forutsettes bidrag på til sammen 4 millioner kroner.

Diverse:

  • Det er en økning på 3 millioner kroner til arbeidet med fylkesdelplaner for nasjonale villreinområder. Deler av midlene vil kunne gå til Vest-Agder.

  • Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til tilskudd til tekniske og industrielle kulturminner med 9 millioner kroner. På grunn av at midler til engangstiltak i 2008 er tatt ut i 2009, er det reelt sett 10 millioner kroner til nye tiltak. Midlene planlegges brukt til å sette i stand og sikre forvaltning, drift og vedlikehold av ti utvalgte tekniske og industrielle kulturminner. Blant disse er Sjølingstad Uldvarefabrik i Lindesnes.

  • Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til de tre fartøyvernsentrene med 3,0 millioner kroner. Fartøyvernsentrene, herunder Bredalsholmen Dokk- og Fartøyvernsenter, fungerer som kompetansesenter for restauring og vedlikehold av fartøy. Økningen skal sette fartøyvernsentrene bedre i stand til å bidra til langsiktig ivaretakelse av fartøyene.

  • Kulturminner og kulturmiljø kan gi grunnlag for å utvikle levende lokalsamfunn og være ressurser for verdiskaping i næringslivet. Det pågår et verdiskapingsprogram på kulturminneområdet. Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til verdiskapingsprogrammet med 5 millioner kroner i 2009. Fase 1 av programmet går ut 2010 og omfatter 11 pilotprosjekt, hvorav ett er i Vest-Agder. Det er Porto Franco, Kristiansands kulturelle frihavn.

  • Satsingen på utslippsreduksjoner i storbyområdene skal styrkes med en økning på nær 14 millioner kroner gjennom økte bevilgninger til samarbeidsprosjektet «Framtidens byer». Kristiansand er en av er en av de 13 byene som tar del i dette prosjektet.

Her er regjeringens forslag for Aust-Agder:

Vei:

  • 17,2 millioner kroner i bompenger fra Aust-Agderpakka er avsatt til prosjektet E18 Grimstad – Kristiansand. Midlene vil bli brukt til etablering av bomstasjon på ny E18, sluttoppgjør for grunnerverv og dekning av Statens vegvesens kostnader knyttet til lokal prosjektorganisasjon. I tillegg er det satt av midler til noen mindre arbeider som ikke inngår i OPS-kontrakten. Strekningen Dyreparken – Rona inngår ikke i OPS-kontrakten, og Statens vegvesens kostnader knyttet til denne strekningen finansieres derfor med statlige midler. Prosjektet E18 Grimstad – Kristiansand omfatter bygging av 38 kilometer ny firefelts vei fra Øygardsdalen i Grimstad kommune til Rona i Kristiansand. Veien bygges med 20 meter veibredde og midtrekkverk. Delstrekningene Øygardsdalen – Tjoretjerra og Dyreparken – Rona ble åpnet for trafikk i juli 2008. Hele strekningen Øygardsdalen – Rona skal stå ferdig i løpet av august 2009. * Til riksvei 9 mellom Kristiansand og Haukeligrend er det foreslått en statlig investeringsramme på 12,1 millioner kroner for 2009. I tillegg er det regnet med 6,3 millioner kroner i bompenger fra bompengeordningen i Kristiansand til bygging av en undergang for gang- og sykkelvei på riksvei 9. Innenfor den statlige rammen prioriteres fullfinansiering av prosjektet Ose – Tveit. I tillegg prioriteres mindre investeringstiltak, med hovedvekt på bygging av gang- og sykkelveier og trafikksikkerhetstiltak.

  • I budsjettforslaget vises det til at det nå ikke er lokalpolitisk tilslutning til revisjon av bompengeopplegget for Setesdalspakka. Videre utbygging må derfor finansieres med statlige midler. En eventuell prioritering av gjenstående strekninger på riksvei 9 i Setesdal, inkludert strekningen Tveit S – Langeid, må følgelig vurderes i forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan 2010-2019 og påfølgende handlingsprogram på lik linje med andre prosjekter og tiltak på stamvegnettet.

  • Til «øvrige riksveier», det vil si riksveier utenom stamveinettet, er det foreslått en statlig investeringsramme på 56,6 millioner kroner for 2009. Av dette beløpet er 2 millioner kroner avsatt til forsøket med alternativ organisering av transportsystemet i Kristiansandsregionen, mens 9,6 millioner kroner skal brukes til rassikring.

  • Midlene er i sin helhet prioritert til mindre investeringstiltak, med hovedvekt på trafikksikkerhetstiltak og bygging av gang- og sykkelveier. I tillegg prioriteres mindre utbedringer. Det legges opp til at forsøksmidlene blir nyttet til tiltak for kollektivtrafikken.

  • Rassikringsmidlene er planlagt til tiltak på riksvei 9 ved Urdviki i Bygland kommune.

Kultur:

  • Regjeringa foreslår en økning på 1 million kroner til Sørnorsk Jazzsenter neste år. Senteret vil til sammen få om lag 1,6 millioner kroner i statstilskudd.

  • Aust-Agder kulturhistoriske senter får økt tilskuddet med 500.000 kroner til 6,3 millioner kroner, og Setesdalmuseet får en økning på 500.000 kroner til nær 3,3 millioner kroner. I tillegg får Galleri Bomuldsfabriken en økning på 250.000 kroner og Risør Kammermusikkfest 200.000 kroner, mens Bokbyen Skagerak får økt tilskuddet med 100.000 kroner.

Diverse:

  • Det er en økning på 3 millioner kroner til arbeidet med fylkesdelplaner for nasjonale villreinområder. Deler av midlene vil kunne gå til fylket.

  • Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til tilskudd til tekniske og industrielle kulturminner med 9 millioner kroner. På grunn av at midler til engangstiltak i 2008 er tatt ut i 2009, er det reelt sett 10 millioner kroner til nye tiltak. Midlene planlegges brukt til å sette i stand og sikre forvaltning, drift og vedlikehold av ti utvalgte tekniske og industrielle kulturminner. Blant disse er Nes jernverksmuseum, Tvedestrand.

(Kilde: Finansdepartementet)