Siden forrige prisøkning i januar har koronakrisen vært med på å øke både dollar- og eurokursen mye, skriver Nettavisen. Dermed blir det dyrere å kjøpe inn med norsk valuta. Svekket kronekurs gjør at Vinmonopolets rundt 500 leverandører varsler økte priser.

– Basisutvalget vårt får en prisøkning på 2,3 prosent, mens bestillingsutvalget vårt øker i pris med 2,5 prosent. Gjennomsnittlig økning er 2,4 prosent, sier kommunikasjonssjef Jens Nordahl i Vinmonopolet.

Nordahl mener dette er en relativt normal prisøkning, og omtrent som man må forvente når norsk krone svekker seg. Han mener også at prisveksten er mindre enn den kunne ha vært ettersom flere europeiske vinprodusenter nå sitter med større lagre med vin og har måttet sette ned prisene.

1. januar var sist gang prisene økte, da med 1,5 prosent siden forrige prisendring 1. september 2019.