Politifolk på bakken forsøkte å varsle mannskapet i helikopteret om at det var i ferd med å lande i et område med høyspentlinjer med snø, men oppnådde ikke kontakt.

— Politimennene har rapportert om at de prøvde å kalle opp helikopteret, men at helikopteret ikke svarte. Hvorfor de ikke fikk kontakt, og om helikopteret befant seg på samme samband som oss, må videre undersøkelser vise, sier stabssjef i Nordre Buskerud politidistrikt, Kjell Magne Tvenge, til Aftenposten.

Siden politiet ikke oppnådde kontakt med helikopteret på radio, hadde de ikke pekt ut noe egnet landingssted, ifølge Tvenge.

Da helikopteret skulle lande sto en politipatrulje, brannvesen og ambulansebiler på bakken. Politibilen med to polititjenestemenn hadde ankommet stedet bare få minutter tidligere, og var plassert for å passe på den sperrede delen av E16. Flere av brannmennene på bakken ble nesten truffet da helikopteret styrtet.

Nordre Buskerud er ett av politidistriktene der sambandet Nødnett ikke er bygget ut.

Har kart over høyspentkabler

— Det ville trygget landingssituasjonen vesentlig dersom det hadde vært oppnådd kontakt med piloten. Hvorfor det ikke skjedde, kan vi ikke svare på nå. Politiet forsøkte gjentatte ganger å oppnå kontakt med piloten over nødkanalen, sier Tvenge til NRK.

Luftambulansen har en kartdatabase bygd på Statens Kartverk, der hindre som høyspentkabler skal være markert.

Syver Leirstad, administrerende direktør i Norsk luftambulanse, sier til Aftenposten at de ikke vet om kraftledningen var avmerket på kartet de bruker. Aftenposten har sett at det er merket av strømledninger som hindre rett ved ulykkesstedet, men ikke fått bekreftet at ledningene er merket av nøyaktig slik de ligger i terrenget.

10 prosent av alle luftfartsulykker i Norge kollisjoner med kraftspenn.

Tekniske funn

Tirsdag kveld ble det havarerte redningshelikopteret av typen Eurocopter EC 135 P2+ fraktet vekk fra ulykkesstedet ved Nestunnellen ved Sollihøgda. Politiet og Havarikommisjonen har i ettermiddag jobbet med tekniske undersøkelser på stedet.

Foreløpig er det ingen ting som tyder på at det var noen tekniske feil ved helikopteret.

Det har imidlertid blitt bragt på det rene at helikopteret traff en høyspentledning i forbindelse med ulykken, noe også ettermiddagens tekniske undersøkelser viser:

— Vi har funnet merker på vraket etter sammenstøtet med høyspentledningen, sier Tor Nørstegård i Havarikommisjonen til Aftenposten.