Aftenpostener med den norske redningsbåten «Siem Pilot» på oppdrag Middelhavet.

Tidligere lørdag berget skipet 320 mennesker fra et flyktningeskip, men kapasiteten om bord er 800. — Vi har fått et oppdrag til, som haster, sier Ole, som er nestkommanderende ombord.

-Det kan være så mange som 650 migranter ombord legger han til.

Det sitter folk overalt på dekk. Andre står lent opp mot de lette mastene, og noen har klatret opp for å få en plass.

Trebåten er større enn den første «Siem Pilot»reddet i dag, og mye tyder på at det er like fullt under dekk som oppå. Den ligger lavt i vannet.

Kvinner og barn først

Først reddes kvinner og barn ombord i «Siem Pilot», så kommer de eldre mennene. En av dem er stivbeint etter båtturen, han trenger hjelp til å komme seg opp taustigen, og to staute karer fra mannskapet hjelper til. Han har slitte brune skinnsko på føttene, en brun boblejakke over skuldrene, og i hånden holder han en blå, tynn plastpose, hvor han har sine eiendeler.

-Libya!

-Marokko!

-Syria!

Nasjonaliteten mennene oppgir idet de får gjennom registreringen, ropes ut. Eiendeler legges i poser, de skal oppbevares av mannskapet mens flyktningenes er ombord.

Mange har med seg røykpakker, mobiltelefoner og noe penger. En mann drar opp et nøkleknippe, det kan være til det hjemmet han har forlatt.

Opptil 3000 i havsnød

Italias kystvakt melder at opptill 3000 migranter nå er i havsnød. 18 båter har sendt ut nødsignal. «Siem Pilot» er ett av syv skip som nå deltar i redningsaksjonen.

Litt tidligere: Den norske båten skal bistå en trebåt som har bedt om hjelp. Og «Siem Pilot» må avslutte første oppdrag så fort som mulig.

Ole står ett dekk over arbeidet og flyktningene, kommuniserer, organiserer og følger arbeidet.

De har tatt kvinner og barn over på en skikkelig måte først. Nå legges trebåten inntil «Siem Pilots»orange skuteside, og mennene går selv rett ombord.

Det er kun tid til kroppsvisitering. Full registrering og sjekk må de ta senere, de må videre.

Lekkasje

Fiskebåten ligger dypere i vannskorpen enn tidligere, trebåten lekker. To av mannskapet har vært ombord og satt opp en pumpe, så flyktningebåtene lenses kontinuerlig.

— Er det tomt under dekk, spør Ole.

Kent-Ivan Krogh står på redningsbåten i fullt dykkerutstyr. Han har vært nede og sjekket to ganger - det er tomt.

-100 prosent? Spør Ole, som ikke ønsker etternavnet sitt publisert.

-100 prosent, svarer Krogh.

Så lar han seg skli ned i det blå havet. Han har stått i fiskebåten i fullt froskemannsutstyr og jobbet med å tømme den for mennesker på en ryddig måte. Han er kokvarm. Havet holder en 27-28 grader, men det er uansett kaldere enn i solsteiken.

På dekket til «Siem Pilot» er kvinner og barn plassert i en del, under skyggenettingen.

Mennene sitter på et annet avgrenset område, tett i tett.

Det blir fullere snart. Den andre båten i nød er under en halv time unna.

Ny redning

«Siem Pilots »lettbåter er fremme ved trebåten, dagens andre redningsoppdrag. Den er langt fullere enn den første båten de reddet.

Den italienske Kystvakten har ligget med bredsiden mot flyktningebåten, for å hindre at den synker. De har nå kjørt videre, og oppgaven er overlatt til det norske mannskapet.

Før italienerne dro videre, leverte de flere små barn ombord i «Siem Pilot».