OSLO: Flyselskaper har i flere år kranglet med forbrukerne om hvilke rettigheter som gjelder når flyet er forsinket. Den nye EU-dommen bekrefter at du som flypassasjer har rett til standardkompensasjon, melder Forbrukerrådet.

Dommen er i tråd med en tidligere EU-dom, den såkalte «Sturgeondommen» fra 2009, som siden har vært bestridt av flyselskapene. Den nye EU-dommen fra 23. oktober i år slår fast at hvis flyet kommer fram til endelig bestemmelsessted mer enn tre timer senere enn beregnet, har flypassasjerene rett på samme standardkompensasjon som ved kansellering.

Hvis flyselskapet kan bevise at forsinkelsen skyldes «usedvanlige omstendigheter» utenfor flyselskapets kontroll (for eksempel ekstremvær) er du ikke sikret rett til standarderstatning.

– Dette er en tydelig seier. Dommen er klar og forbrukervennlig, og den er i tråd med EU-forordningens formål om å sikre flypassasjerers rettigheter, sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet.

Standarderstatningen du har krav på ved forsinkelser på mer enn 3 timer er 250 euro ved flyginger opp til 1.500 kilometer. Flyr du lenger, fra 1.500 og opp til 3.500 kilometer har du krav på 400 euro. På strekninger over 3.500 kilometer har du krav på hele 600 euro.

Klarer flyselskapet ved omruting å få deg til bestemmelsesstedet innen visse frister, reduseres standarderstatningen med 50 prosent.