KRISTIANSAND: — Vi har aldri opplevd maken til dette, sier informasjonsansvarlig Emma Elisabeth Vennesland ved If Skadeforsikring om de ferske tallene hun fikk levert i dag.

Hun ser med bekymring på de eksplosive tallene.

Skremmende utvikling I 2006 utbetalte If Skadeforsikring 53,5 millioner kroner fordelt på 917 saker. Tallene inkluderer alt av båtrelaterte saker, unntatt tyveri. Dermed blir 2006 stående som tidenes rekordår med skader til sjøs. Også 2005 var et rekordår med sine 35,4 millioner på 827 saker. Det er en økning på 51,1 prosent fra et rekordår til et annet hos et forsikringsselskap som har en markedsandel på 32 prosent.

Vennesland presiserer at grunnstøting utgjør flesteparten av sakstilfellene. Noe som gir grunn til å anta at flere skjær ikke er merket godt nok, og at altfor få kan de sjømerkene som finnes.

  • Grunnstøting utgjør en betydelig del. Godt over 50 % av tilfellene er grunnstøting årsaken. Grunnstøting er etter vår mening den største trusselen ved å ferdes på sjøen. Alle skjærene, sier Vennesland.

— Det er blitt komplisert å være på sjøen, konkluderer hun.

Hun forklarer dagens komplikasjoner med det stadig økende antallet av raske båter og nye uerfarne båtførere. I tillegg påpeker hun at stadig flere kjører om natten. Manglende kunnskap spiller også inn.

  • Folk har ikke kunnskap nok om sjømerkene.

Hun forklarer at If Skadeforsikring de siste fem-seks årene, har sett med bekymring på utviklingen.

  • Vi hilser en obligatorisk båtopplæring velkommen.

Et yndet mål

Hun har forståelse for at sjøen er et yndet og populært mål på sommeren.

— Det er jo noe av det deiligste som finnes, det å være på sjøen. Jeg skal være en av de første til å innrømme det. Men det er mange landkrabber som har mye penger mellom hendene og som kjøper seg de største farkostene.

Vennesland mener at mange nye båtførere mangler kunnskap om båtene de tilegner seg og elementet de skal begi seg ut i.

— Det er ikke nok med GPS når man skal ferdes til sjøs. Man skal kjenne vær og vind. Man kan ikke få alt på autopilot i en båt, fastslår Vennesland.

Hun ser med bekymring på den kommende båtsesongen som såvidt har startet.

  • Det er ingenting som tyder på at dette ikke blir nok et rekordår, sier Vennesland.