OSLO: — Espen er kanskje den redaktøren i Norge med best overblikk og størst kunnskaper om de endringene som nå skjer i mediebransjen. Han er en erfaren publisist, og forstår den sentrale rollen Aftenposten skal ha i den norske samfunnsdebatten. Jeg er trygg på at han vil bli en tydelig leder som helt sikkert vil bidra til å utvikle Aftenposten videre. Espen er en inspirator. Han er spennende å jobbe sammen med, og vil nå få en enda mer sentral rolle i det redaktørfellesskapet vi har i Schibsted Norge, sier Aftenpostens styreleder Didrik Munch, skriver Aftenposten.no.

Espen Egil Hansen blir ny sjefredaktør i Aftenposten. Foto: Magnar Kirkenes

Hansen kommer opprinnelig fra Grimstad, men bor i Oslo.

— Gleder meg

Espen Egil Hansen begynte i VG i 1991, og var fotograf og nyhetsleder før han i 2000 ble ansatt som redaksjonssjef og senere redaktør i VG Multimedia AS. Fra 2008 til 2011 var han ansvarlig redaktør i samme selskap og fra 2011 digitalredaktør med ansvar for VG Nett, VGTV, VG Mobil og VG+ i den felles mediehusorganisasjonen. Han har sittet i Norsk Redaktørforenings hovedstyre siden 2009, er styreleder i E24 og styremedlem i International News Media Association.

- Jeg tar jobben, og gleder meg til å begynne, fordi jeg gjerne vil bringe Aftenpostens journalistikk og publisistiske tradisjon trygt over i fremtiden.

— Jeg er bevisst på at Aftenposten har en spesiell posisjon som ledende avis i norsk offentlighet. Det er denne journalistiske tradisjonen vi skal bygge videre på. Jeg forbinder Aftenposten med begreper som kvalitet, vesentlighet, dybde og fortellerglede. Ikke bare når det gjelder hvilke temaer som Aftenposten velger å sette søkelys på, men like mye i holdning hos hver enkelt journalist og redaksjon, sier Espen Egil Hansen, som er tydelig på hvilke hovedutfordringer Aftenposten står overfor i årene som kommer:

- Skal bli blant de aller beste

— Lesere og annonsører har allerede valgt retning. Vi står midt oppe i en transformasjon som savner sidestykke i mediehistorien. Leservaner, forretningsmodeller, konkurranseforhold, teknologi, kommunikasjon – alt endrer seg i et tempo, og med en styrke som er forbløffende. Derfor må papiravisen videreutvikles og moderniseres for lesere som er lojale, engasjerte og forventer mye av oss. Aftenpostens digitale posisjon må bli sterkere enn den er i dag, og vi må lykkes med å utvikle forretningsmodeller som gjør at vi har en bærekraftig økonomi, også i et digitalt medielandskap. Schibsted har som mål å utvikle digitale mediehus i verdensklassen. Det er et mål jeg har tenkt å ta helt bokstavelig. Aftenposten skal ikke bare se til de beste, vi skal bli blant de aller, aller beste, sier han.

Espen Egil Hansen er partner med avdelingsdirektør i Utenriksdepartementet, Per Eigil Schwab.