DnB opplyste at banken har problemer med pålogging til nettbanken med bank-ID og bank-ID med mobil i morgentimene onsdag.

DnB skrev følgende på sine nettsider klokka 06.24 onsdag morgen: "Akkurat nå er det problemer med BankID og BankID mobil. Vi er på saken, og jobber nå med å rette opp i feilen. Inntil videre kan du logge inn med alternativet Uten BankID."

— Dette er svært alvorlig. Kundene våre er avhengig av bankID. Så lang nedetid som vi har hatt onsdag, nærmere tre timer, skal ikke forekomme. Vi har satt alle ressurser inn på å finne feilen så fort som overhodet mulig, men våger ikke å anslå når systemene våre er oppe igjen, sa kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID Norge A/S til Stavanger Aftenbladet ved 9.30-tiden.

Kort tid etterpå var feilen funnet og rettet.

— Vi beklager sterkt den uleiligheten dette har medført for våre brukere, sier Steinsland.

Ifølge Steinsland har ikke BankID vært rammet av så lang nedetid siden sommeren 2011. 3,2 millioner nordmenn har elektronisk bank-ID, som er en elektronisk bankidentifikasjon på høyeste sikkerhetsnivå.

— Vi har normalt svært fornøyde kunder og har hatt svært stabil driftssikkerhet. Vi kan bare beklage så mye, sier Steinsland.

Bank-ID blir ikke bare brukt til å logge på nettbankene.

I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er. I den fysiske verden bruker du kulepenn når du skriver under en kontrakt. I den elektroniske verden vil du kunne bruke din BankID til å signere dokumenter og meldinger elektronisk.

Med BankID kan du signere dokumenter elektronisk slik at du slipper å møte opp personlig eller sende i post, for eksempel søknad om barnehageplass, endre adresse hos Posten, bud på bolig, lånesøknad, tinglysning av dokumenter med mer. Du vil også kunne benytte din BankID når du betaler medBankAxess. Da bruker du BankID til å signere betalingen.

BankID tilbys og utstedes av bankene i Norge.