Kaotiske scener utspilte seg etter at to passasjertog sporet av fredag kveld rundt 22 mil sørvest for Kolkata. Redningsmannskaper klatret opp på vraket for å bryte opp dører og vinduer med skjærebrennere.

Men det gikk ikke mange timer før de sluttet å finne overlevende, og dødstallet steg jevnt gjennom natta.

Da dagslyset kom, kunne redningsarbeiderne se hele det grufulle omfanget av ulykken, med ødelagte vogner og forvridd metall.

– Før klokka 22 fredag var vi i stand til å redde overlevende. Etter det har det dreid seg om å hente ut lik, sier Sudhanshu Srangi, direktør i delstaten Odishas brann- og katastrofedepartement til nyhetsbyrået AP.

– Dette er veldig, veldig tragisk, legger direktøren til.

Signalfeil

To passasjertog og et parkert godstog var involvert i ulykken, som skjedde i Balasore-distriktet i delstaten Odisha øst i India.

Togulykken er en av de verste i India noensinne. Rundt 900 mennesker er skadd, og det er ventet at dødstallet kommer til å stige.

Over et døgn etter ulykken hadde dødstallet nådd 288, ifølge K.S. Anand i South Eastern Railway. Samtidig var døde mennesker fortsatt fastklemt i vrakrestene, ifølge øyevitner.

Ulykken etterforskes, men en foreløpig undersøkelse tyder på at den kan ha skyldtes en signalfeil, ifølge Anand.

– Kommer aldri til å glemme

Anubhav Das, som overlevde ulykken, sier at han aldri kommer til å glemme synet av hele familier som lå døde, og kropper uten lemmer som lå strødd langs skinnene. Han sier det var som et «blodbad».

– Jeg mistet tellingen på antall lik før jeg dro derfra. Nå føler jeg meg nærmest skyldig, sier 27-åringen.

Om lag tolv togvogner lå veltet langs jernbaneskinnene, noen av dem med avrevne tak og knuste vinduer. Også frivillige deltok i arbeidet for å få hundrevis av fastklemte passasjerer ut av vraket.

Soldater fra hæren og helikoptre fra flyvåpenet deltok i redningsinnsatsen i stekende temperaturer på opptil 35 grader.

Modi besøkte ulykkesstedet

Pårørende til savnede passasjerer lette etter sine kjære både på ulykkesstedet og på sykehusene i nærheten i håp om å finne dem i live.

Selv i et land som har hatt en rekke togtragedier, ligger fredagens ulykke an til å bli den verste siden 1990-tallet.

Statsminister Narendra Modi fløy lørdag til ulykkesstedet og tilbrakte en halvtime med å inspisere redningsinnsatsen. Senere besøkte han et sykehus der overlevende behandles, og han lovet at «ingen av de ansvarlige» for ulykken skal skånes.

– Det er en trist tid. Jeg ber for at vi skal komme ut av denne triste tiden så snart som mulig, sa Modi til kringkasteren Doordarshan.

Huitfeldt kondolerer

Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) sier hun er dypt berørt av den forferdelige ulykken i Odisha.

Identifisering

Katastrofen skjedde da Coromandel Express fra Kolkata til Chennai ifølge Anand fikk et feilsignal som gjorde at det skiftet spor og kjørte rett inn i et parkert godstog.

Vrakrester havnet på et spor ved siden av. Et annet passasjertog, Superfast Express fra Bengaluru til Howrah, som kom fra motsatt retning, kjørte inn i vrakrestene og sporet av, forteller Anand.

Mange av likene er sendt til obduksjon, og pårørende ble bedt om å gi opplysninger som kunne bidra til identifisering.

–Hvis de ikke kan identifiseres, så må vi kanskje foreta DNA-tester, sier P.K. Jena, som er den øverste administrative lederen i Odisha.

12 millioner passasjerer per dag

Det indiske jernbanenettet er det største i verden som er underlagt én sentral ledelse. Hver dag tar om lag 12 millioner indere toget.

I senere år har store nyinvesteringer bidratt til å bedre sikkerheten i togtrafikken i India, men årlig skjer det flere hundre togulykker i India.

Mange av ulykkene skyldes gamle signalanlegg eller menneskelige feil.