Bruddet i meklingen mellom Norwegian Air Norway og Norwegians Pilot Union var et faktum ved midnatt.

70 piloter er foreløpig tatt ut i streik fra lørdag morgen. Bare halvparten av disse skulle på jobb i helgen, og Norwegian regner med at de fleste flygninger vil gå som normalt.

Flyet som skulle gått klokka 07.00 fra Kjevik til Oslo lørdag morgen er innstilt. Over 30 passasjerer måtte derfor ta buss til hovedstaden.

Det er imidlertid varslet en betydelig opptrapping utover uken og fra onsdag vil samtlige piloter i Skandinavia, tilsammen 600, streike.

— Vi opererer flygningene i så stor utstrekning som mulig. Vi har også piloter på hovedkontoret som vil bli satt inn for å fylle opp, sier informasjonssef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til Aftenposten.

Lørdag morgen er kun flygningen til Haugesund kansellert.

Pilotene holdt lørdag formiddag en pressekonferanse sammen med ledelsen i fagforeningen Parat, der de gjorde det klart at de er forberedt på at streiken kan bli langvarig.

— Dette handler om noe så grunnleggende som retten til en tariffavtale. Da må streiken ta den tiden det tar å bli enige, sa leder i Parat, Hans-Erik SKjæggerød.

Anklages for streikebryteri

Det ble i går kjent at Norwegian planlegger å fly inn piloter fra utlandet for å ta over jobben til streikende nordmenn.

Paratleder Skjæggerud advarer kraftig mot det han betegner som organisert streikebryteri.

— Streikebryteri er forkastelig, og jeg er usikker på om Norwegian aner følgende av det de nå gjør. Vi har allerede kontakt med vårt internasjonale nettverk som gir oss støtte, sier Skjæggerud, som ikke vil utdype hva konsekvensene for importerte piloter kan bli.

- Naturlig å hente inn folk

Ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos dreier det seg overhodet ikke om streikebryteri..

— Norwegian Air Norway operere ingen ruter selv, de er en underleverandør. På bakgrunn av de juridiske rådene vi har fått dreier er det klart ikke om streikebryteri å leie inn andre underleverandører, sa Kjus på en pressekonferanse lørdag formiddag.

Ifølge informasjonssjef Holmbergh Jacobsson er dette trolig ikke aktuelt i helgen.

- I løpet av helgen vil vil ikke ha behov for så mange ekstra piloter siden et begrenset antall er tatt ut i streik. Så får vi se hvordan vi gjør det i neste uke.

Hun understreker at enkelte flygninger også i dag kan bli forsinket eller kansellert og oppfordrer passasjerene til å følge med på selskapets nettsider. Berørte passasjerer vil bli varslet direkte på sms.

Konflikten gjelder Norwegians skandinaviske datterselskap, Norwegian Air Norway (NAN). Det betyr at langrutene mellom Skandinavia, England, USA og Asia vil gå som normalt.

Basene i England, Finland og Spania er heller ikke direkte berørt

Stor avstand

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid, men at arbeidsgiver ikke var villige til å nærme seg kravet om en tariffavtala.

— Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar.

Han mener arbeidsgiveren ikke ønsker en tariffavtale som berører selskapets drift.

— Selskapet er kun interessert i å organisere seg bort fra sine forpliktelser og det er derfor ikke mulig å finne en løsning. En tariffavtale må vi ha, sier Vatnar.

- Møtt med krav

Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian opplyser at selskapet i forkant av meklingen foreslo det han kaller flere helt nødvendige kostnadsreduksjoner for å sikre et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser fremover.

— Dessverre har ikke NPU/Parat imøtekommet disse kravene, men heller fremmet krav som går i feil retning i forhold til avtaler inngått ved forrige tarifforhandling i 2013, sier Kjos.

Streikebryteri i grenseland

Adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, vil ikke gå god for at Norwegian ikke legger opp til streikebryteri.

— Det vil ofte være ulike oppfatninger om dette, og det er litt uklart hvor grensene for streikebryteri går, sier Lohte, som minner om at Norwegian er en underleverandør for morselskapet, og at det er naturlig at selskapet forsøker å få inn ekstrakapasitet for å ivareta pasasjerene.

— Vi forutsetter at selskapet følger spillereglene og har vurdert dette.

Lohte mener for øvrig påstandene om streikebryteri er en klassisk metode for å avspore den reelle debatten.

— Parat prøver å forandre spillereglene og vil at en tariffavtale skal ha virkeområde utenfor selskapet der den er inngått. De vil sksportere norske lønns- og arbeidsvilkår til hele Skandinavia, mens norske piloter skal kunne jobbe hvor som helst. Det undergraver forutsetningene for å ekspandere internasjonalt.