Prosjektlederen for Hanekleiv-utbyggingen har sendt et brev til samferdselsministeren, der han kommer med kraftig kritikk av ledelsen i Veidirektoratet. NAF er bekymret over de nye opplysningene, og mener rotet rundt E 18 i Vestfold understreker behovet for et uavhengig veitilsyn, skriver Norges Automobilforbund i en pressemelding søndag.

Viktig informasjon Og fortsetter med å angi informasjonen som kommer frem i brevet:

Karl Høiland har blant annet skrevet at det var foreslått langt flere sikringsbolter enn det Vegvesenets egen produksjonsavdeling ville prioritere. Høiland skriver også at han fryktet for at liv skulle gå tapt under byggingen, på grunn av den dårlige sikkerheten.

NAF mener innholdet i brevet er av såpass stor allmenn interesse at det bør offentliggjøres.

— Dette er foruroligende informasjon, sier administrerende direktør i NAF Jan Johansen.

— Vi må kunne forutsette at sikkerhet er førsteprioritet når tunneler bygges, både under anleggsfasen og under driften, sier han.

Løy om sikringstiltak? NAF møtte ledelsen i Veidirektoratet tidligere i vår, etter at det kom frem at flere tunneler i Vestfold måtte stenges.

– Vi fikk da bekreftet fra Veidirektøren og resten av ledelsen i direktoratet at de aldri reduserte sikringstiltakene for å spare tid eller penger. Nå er det på det rene at Hanekleiv-saken har vist oss at så ikke er tilfelle, konkluderer Johansen.

Krever uavhengig vegvesen Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har tidligere garantert at norske tunneler er trygge å ferdes i, og sitter med det fulle ansvaret for infrastrukturens tilstand over hele landet.

– Vi ser nå at Vegvesenet ikke makter å kontrollere seg selv, og at dette går ut over sikkerheten for oss bilister. Løsningen på dette er å opprette et uavhengig veitilsyn som kan kontrollere Statens vegvesen. NAF forventer at et slikt tilsyn blir en del av samferdselsministerens konklusjon når hun kommer med sin rapport til Stortinget, uttaler Jan Johansen.