– Jeg mener det er en unnlatelsessynd å ikke være på Facebook. De må være der fordi de ikke kan forstå hvilken verden elevene er i hvis de ikke er der, sier professoren til NRK.300 lærere fra Østfold var fredag på seminar for å lære hvordan skolen skal takle utfordringen med å komme inn på de digitale nettsamfunnene. Halvparten av disse lærerne er ifølge NRK ikke på Facebook.

Men det bør de være, mener professoren, som er spesialist i «teknologi, kommunikasjon, organisasjon og samfunn». Ifølge ham bør også lærerne være venn med elevene sine på Facebook, gjerne med en alternativ profil.

– Minstekravet er at de forsøker å designe en eller annen form for digital læreprosess. For eksempel å innføre en bloggoppgave, reflektere over noe, skrive og kommentere hverandres innlegg og lenke til hverandres stoff, sier Krokan.

Professoren får støtte fra Alf Andersen, rektor ved Greåker videregående skole i Sarpsborg.

– Vi har faktisk et stort problem med å hente inn ungdommen, og på den måten kan jeg være enig i å si at det er en unnlatelsessynd, sier han til NRK. (©NTB)