Det opplyser Visma Enterprise. De drifter fagsystemet Visma Familia, som er integrert med Nasjonal portal for bekymringsmeldinger. Sistnevnte driftes av KS.

– Svakheten har medført risiko for at bekymringsmeldinger sendt gjennom portalen i noen tilfeller ikke registreres i Familia, og dermed ikke fanges opp av den kommunale barnevernstjenesten, heter det i en pressemelding fra Visma.

– Svakheten har eksistert i systemet siden integrasjonen ble satt i produksjon fra september 2020. De kundene som benytter denne integrasjonen vil kunne være rammet, men vi kan konstatere at ikke alle er rammet, skriver de.

De skriver at de er avhengig av samhandling med sine kunder for å finne ut om de er berørt av feilen eller ikke.

– Vårt fokus er nå å gi kommunene det de trenger i videre undersøkelser. Dette arbeidet vil ta noe tid, og først når dette er sluttført vil vi ha endelig oversikt over omfanget, skriver Visma.

De ble gjort oppmerksom på et slikt tilfelle av Bergen kommune først fredag 8. mai i år. Først trodde de feilen var begrenset til Bergen, men senere har det gått fram at det har rammet flere kommuner.

– Visma Enterprise erkjenner alvorlighetsgraden i en situasjon der bekymringsmeldinger om barn ikke kan ha blitt fanget opp som en konsekvens av en svakhet i vårt system, og beklager sterkt situasjonen som har oppstått. Vi vil fortsette å jobbe tett med våre kunder, og stiller våre ressurser til rådighet i arbeidet med å følge opp denne saken på en best mulig måte, heter det.