KRISTIANSAND: I deres tilfelle dreier det seg om selge innhold til godtfolks fjernsynsapparater og personlige datamaskiner. Hjemmene skal «styrke sin posisjon som en naturlig arena for informasjon, underholdning og opplevelser.»

I fjor vokste rett nok omsetningen med nesten 100 prosent, men for hver krone på toppen av regnskapet rant mer enn tjue øre ut i bunnen. Den uheldige effekten lappes stadig med ny egenkapital.

Ivisjon ble stiftet av Agder Energi og Fædrelandsvennen AS, som opprinnelig eide 50 prosent av aksjene hver. Senere er både Schibsted, TV 2 og bredbåndselskapet Nextgentel kommet inn på eiersiden. Årsregnskapet for 2005 viser imidlertid ingen spor av verken TV 2 eller Nextgentel, og Schibsteds andel er 15 prosent, ikke de tidligere omtale 16,67 prosentene.

— TV 2 ble kjøpt ut etter et års tid fordi de ikke ville sitte på eiersiden hos én distributør når de skulle samarbeide med andre. Schibsted deltok ikke i en emisjon og fikk redusert andel. Nextgentel overtok snaue 20 prosent av aksjene fra Agder Energi først på nyåret i 2006, opplyser daglig leder Øyvind Klausen.

I styrets årsberetning for 2005 antydes en ny aksjekapitalutvidelse for å finansiere videre ekspansjon.

— Den kommer på tampen av året. Ellers har vi etablert oss i Danmark og venter mye av en ny markedssatsing mot Nextgentels 170.000 kunder med kobberbasert bredbånd av typen adsl, sier Klausen.

— Skal dere begynne å tjene penger da?

— For å tjene penger, må vi opp volumene. Så det skal vi, ja. RUNE ØIDNE REINERTSEN