KRISTIANSAND: — Vi utreder Kristiansand, absolutt. Arbeidet om vi skal satse på dette skal være ferdig innen utgangen av 2006, sier Per Arne Watle, administrerende direktør i Widerøe.Watle trekker fram den gunstige posisjonen Kristiansand har.- Byen ligger helt sør i Norge, og det er kort vei til Kontinentet. Med våre Dash 8-fly som tar 76 personer kan vi fly til land i hele Europa nord for Alpene, forklarer Watle, som mener at direkteruter til utenlandsdestinasjoner er fremtiden innen luftfarten.- Dette er helt klart trenden, det har vært en eksplosiv vekst fra Bergen og Stavanger. Dette er et nytt marked innen luftfarten. Det er et mål for oss å være med på denne utviklingen, mener Watle.Watle trekker paralleller til Dyreparken i Kristiansand.- For 50 år siden var det ingen som kunne tenke seg at dette kjempeanlegget skulle ligge i Kristiansand. Det handler om å skape seg et marked, mener Watle.Han ønsker ikke på det nåværende tidspunkt å gå inn på hvor mange destinasjoner og avganger det kan bli snakk om.Watle deltok i går på Kjevikkonferansen 2006, som tar for seg flere forhold innen norsk luftfart, blant annet konkurranse. Ikke priskrig

SAS Braathens-sjef Petter Jansen og Norwegians Daniel Skjeldam deltok også.- Hvis Norwegian etablerer seg på Kjevik, er det naturligvis bra for publikum. Men de må også kunne gjøre dette lønnsomt, sier Jansen.- Vil konkurransen føre til priskrig?- Nei, vi har ikke monopolpriser på Kjevik i dag, og har den samme prisstrukturen i hele Sør-Norge med lave priser, sier Jansen.Norwegians Daniel Skjeldam er derimot av en annen oppfatning.- Jeg merket meg i dag hvor dyrt det var å fly ned hit. SAS kan gjerne si at de har billige seter på alle ruter, men det hjelper lite hvis det eneste du får tak i, er seter til 1100 kroner eller mer, mener Skjeldam.- Vil prisen synke når dere etablerer dere? Lavere priser

— Jeg tror det, i alle fall hvis man ser på hva som skjedde på Ålesunds-ruten etter at vi kom, påpeker Skjeldam.Skjeldam kan ikke være noe mer presis enn sin sjef Kjos som i helgen lovte at Norwegian skal komme til Kjevik.- Maksimum tre år er utgangspunktet. Men det kan gå raskere, alt avhengig av hvor mange bedrifter vi får med oss, og hvor fort dette arbeidet går. Kommer vi i mål i forhandlingene, kan det gå fort, forklarer Skjeldam.Norwegian er nå i forhandlinger med rundt 15 sørlandsbedrifter om at de skal benytte seg av flyselskapets kommende tilbud.- Vi har fått veldig god respons i næringslivet, sier Skjeldam.I liket med Widerøe vurderer Norwegian utenriksruter når de er etablert på Kjevik.SAS Braathens-sjef Jansen er derimot mer avventende.- Vi har ingen konkrete utvidelsesplaner nå. Allicante-ruten er opprettet, og der må vi først få et høyere belegg. Sørlendingene må reise mer, ikke bare dra i Dyreparken, humrer Jansen.