KRISTIANSAND: Det er fire daglige avganger mellom Kristiansand lufthavn Kjevik og København. To av disse er med flytypen Dash 8-Q-400. — Vi jobber nå på spreng med å booke om passasjerene. Vi prøver alternative ruter, men passasjerene må via Oslo, sier Geir Svendsen i SAS Ground Service på Kjevik til fvn.no.

Også flyavgangene med Dash 8-Q-400 fra Stavanger og Bergen er kansellert onsdag. For Widerøe betyr dette at alle avganger fra Torp Sandefjord til København, Bergen og Trondheim vil bli innstilt. Det vil ramme rundt 1.500 passasjerer.

Foreløpig er flyet fra København som skulle landet på Kjevik klokken 12.10 innstilt. Det gjør at avgangen fra Kjevik med samme flyet klokken 12.35 også er kansellert. I tillegg er flyet som skulle landet klokken 21.55 onsdag kveld satt på bakken, noe som gjør at avgangen klokken 06.20 fra Kjevik torsdag morgen ikke går.

Ingen vet hvor lenge

— Dette kan bli et problem, men vi jobber med å få det til, medgir Svendsen.

— Hvor lenge vil dette pågå?

— Det er det ingen som vet. Vi håper at de fort finner ut hva som har skjedd, og hva som er feil. Men vi venter på beskjed fra København.Totalt 100 avganger til og fra København er kansellert i dag.

Den canadiske flyprodusenten Bombardier anbefaler at alle fly av typen Dash 8-Q-400 i hele verden settes på bakken.

Undersøker flyene

Ulykken i Litauen skjedde klokken 1.48 natt til onsdag under landing på flyplassen i hovedstaden Vilnius. Det var 48 passasjerer og fire besetningsmedlemmer om bord. Samtlige ble evakuert fra flyet etter landingen, skriver SAS i en pressemelding.

Flyet var av samme type som det som krasjlandet i Aalborg i Danmark søndag. Mandag måtte to SAS-fly av denne typen gjøre vendereis på vei fra København til Praha.

Etter ulykken i Aalborg bestemte SAS Danmark, SAS Sverige og Widerøe seg for å undersøke understellet på alle fly av typen 8-Q-400. Disse undersøkelsene var allerede i gang, og skulle fullføres i løpet av fire døgn.

Etter ulykken i Vilnius settes nå alle fly av denne typen på bakken inntil videre.

Landingshjul

Det var det ene landingshjulet som sviktet ved landingen i Vilnius, på samme måte som ved krasjlandingen i Aalborg, forteller Bertil Ternert, informasjonssjef i SAS-konsernet.

— Ulykken lignet på den i Aalborg, men jeg har ikke informasjon om det eksakte hendelsesforløpet, sier Ternert.

En svensk passasjer som var om bord forteller også at flyet hadde problemer med det ene landingshjulet.

— Motoren stanset og det ene hjulet var løst. Flyet nødlandet på det ene hjulet og vi kunne høre hvordan det smalt ved landingen, forteller passasjeren, som vil være anonym, til Dagens Nyheters nettutgave.

Ingen kom fysisk til skade, men folk var i sjokk, forteller han.

— Det var panikk. Hele flyet vred seg og krenget.

Nødlanding

Flyet var på vei fra København til feriebyen Palanga i Litauen da det ble omdirigert til den større flyplassen i Vilnius, fordi pilotene hadde indikasjoner på at noe var galt.

Det er også tidligere meldt om flere problemer og nestenulykker med denne flytypen, og SAS Danmark har 33 fly av typen Dash 8-Q-400.