OSLO: TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Filmkanalen og TV 2 Bliss blir borte for 500.000 TV-seere natt til fredag. Fra før er TV 2s sportspakke og TV 2 Zebra borte fra Canal Digital.

De to selskapene har i snart ett år kranglet høylytt om vilkårene for en avtale, først og fremst om hvor mye Telenor-eide Canal Digital skal betale TV 2 for å distribuere TV-kanalene.

Kun TV 2

Uenigheten startet for alvor da Kabeltvistnemnda før jul i 2011 fastslo at Canal Digital og Get må betale mer for å distribuere TV 2-kanalene. Som svar har TV 2 blant annet brukt sin egen hovedkanal til å navigere kunder av Canal Digital over til andre TV-distributører.

– Til tross for intense forhandlinger klarte vi ikke å komme til enighet. Dermed forsvinner disse nisjekanalene for en kortere, eller lengre periode. TV 2 og TV 2 HD sendes som vanlig til våre kunder, sier produkt— og strategidirektør Haakon Li Dragland i Canal Digital Kabel-TV.– Slik det ser ut nå virker ikke TV 2 særlig interessert i å få på plass en avtale med oss. Det syns vi er trist overfor de av kundene våre som ønsker seg disse nisjekanalene, sier Dragland.

Prøvd alt

Han mener Canal Digital har strukket seg langt og «prøvd alt».

– Vi har til og med prøvd å se på Telenor-konsernets samlede relasjon med TV 2 underveis i forhandlingene, slik at vi kunne strekke oss enda lenger. Dette hjalp heller ikke. Vi har ønsket å få ro rundt dette, få løst situasjonen for kundene våre og få slutt på mediesirkuset rundt denne saken. Det har vi dessverre ikke lykkes med, sier Dragland.

Enige om pris

Kommunikasjonsdirektør i TV 2 Rune Indrøy forteller at de torsdag klarte å bli enige med Canal Digital om både pris og andre vilkår for en ny avtale, som ville gitt Canal Digitals kabelkunder tilgang til alle TV 2-kanalene og flere nye tilleggstjenester. Problemet var nye krav fra Telenor.

– Fra Telenors side kom det i siste runde et krav om at avtalen skulle kobles til forhandlinger om ny avtale for parabol, der eksisterende avtale løper ut på et senere tidspunkt. Slik dette kravet var utformet var det umulig for TV 2 å akseptere, sier Indrøy, som mener det som har skjedd er svært beklagelig.

Det er uvisst hva som skjer videre nå, sier Indrøy til NTB.

– Vi har gjort det vi kan for å få dette til. Canal Digital spurte ved midnatt om de kunne få ett døgn til for å tenke seg om. Det fikk de. Skriftlig. Likevel valgte de å bryte forhandlingene, sier Rune Indrøy.

– Vi tror at Canal Digitals kunder har liten forståelse for dette.