Selve slepet til Hanøytangen vil foregå svært sakte, og transporten kan ta inntil 24 timer.

Fregatten blitt hevet ca. 1,5 meter i vannet ved hjelp av lensing og drenering fra morgentimene onsdag.

– I forbindelse med arbeidet med å pumpe ut vann, har det vært noe oljesøl fra fartøyet. Det er snakk om en tynn masse som har lett for å trekke ned i vannmassen, opplyser Forsvaret.

Det er iverksatt miljøundersøkelser for å kartlegge effekter av oljeutslippet.

Minedykkerkommandoen (MDK) til Forsvaret vil rydde havbunnen på havaristedet torsdag, mens fartøyet MS «Flekkerøy» vil starte ryddingen langs strandsonen førstkommende mandag.

Flytter fregatten til Hanøytangen

Onsdag besluttet BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen, og Forsvarsmateriell å endre stedet for heving av fregatten, siden det er ventet store dønninger på havaristedet. Det gjør den opprinnelige hevingsplanen for risikabel.

Den havarerte fregatten flyttes nå til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Ifølge Forsvaret er det der ventet roligere vær og mindre bølger. I utgangspunktet skulle fregatten dreneres og heves på havaristedet i Hjeltefjorden, før transport til Haakonsvern.

Ved 14-tiden startet forberedelsene til slepet som starter i 20-tiden onsdag kveld. Slepet vil foregå med militær eskorte og flere andre følgende fartøy.

– Vi ser at selv en mindre forflytning sørover i Hjeltefjorden reduserer risikoen for svell og dønninger betraktelig, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.

Miljøtiltak

Ifølge Anders Penna var det en mulighet for at lekterne og KNM Helge Ingstad kunne forlate havaristedet allerede onsdag formiddag.

Under slepet vil en rekke miljøtiltak bli iverksatt, og alle interessenter er informert om den alternative hevingsplanen. Kystverket vil følge bak med egne lensebåter for å kunne fange opp eventuelt oljesøl. Også på det nye hevingsstedet vil ulike miljøhensyn bli ivaretatt.

– Slepet vil følge en fastsatt rute ned til Hanøytangen, forklarer Penna.

Filmer om bord

Natt til onsdag festet dykkerne de fire siste løftekjettingene til fregatten, og på morgenen gikk personell fra Marinen om bord for å starte jobben med å pumpe vann ut av fartøyet.

Onsdag formiddag arbeidet personellet både på dekk og inne i fregatten, blant annet med å åpne dører og skott inne i fartøyet for å få pumpet ut nok vann. Personellet er utstyrt med kameraer som skal dokumentere hvordan det ser ut om bord. Materialet skal deretter overleveres politiet og Havarikommisjonen.

Selve hevingsoperasjonen startet i 2-tiden natt til tirsdag, og seks timer senere kunne store deler av fartøyets dekk ses over vannflaten. Ytterligere seks timer senere lå fregatten stabil og rett i vannet.

Værtrøbbel

Selv om starten av bergingsoperasjonen gikk etter planen, har Forsvaret fryktet at dønninger i Hjeltefjorden og et værsenter fra vest kan skape problemer. De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», som hever fartøyet, må nemlig ligge helt i ro ved siden av hverandre slik at de fire kranene på lekterne kan løfte synkront.

Hele hevingsoperasjonen er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer fordelt på to skift er involvert.