LERWICK: – Jeg er veldig glad for å bli plukket opp og være i sikkerhet. Men de andre, det er så vanskelig å sitte her. Jeg klarer liksom ikke å sitte her å slippe løs følelsen av å være berget. Det var jo folk igjen i båten som ikke kom seg ut. De er der enda, fortalte matrosen til pressen lørdag kveld.

La på sprang To dager etter den dramatiske hendelsen utenfor Shetland fortalte Egil Hafsås om det som skjedde.

Han sto på a-dekk og så på kreftene, hvordan naturkreftene og kreftene i maskinen på båten virker. Båten begynte å krenge mot babord. Hun rettet seg opp, men så begynte hun å krenge igjen, mer enn normalt.

– Jeg syntes først det var fascinerende, så kom hun tilbake og jeg tenkte: Skal jeg gå og ha på meg redningsvesten min. Men da kom hun tilbake igjen og da enda mer. Da sprang jeg så fort det lot seg gjøre fra der jeg var og framover for å få på meg redningsvest.

Ropte Egil Hafsås er sammen med direktøren i rederiet Bourbon Offshore, Trond Myklebust, personalkonsulent Erhard Hermansen i rederiet og sjømannspresten Torbjørn Holt når han forteller historien sin.

Han blir tydelig beveget flere ganger når han går gjennom opplevelsene.

– Jeg traff to av lærlingene som vi har i maskinen akkurat da jeg rundet et hjørnet og fortsatt mot en stor kasse vi har ved hovedinngangen. Jeg tok med meg en redningsvest til meg selv og hver sin til lærlingene. Jeg sprang opp igjen på siden og sa: Få på dere redningsvestene så fort dere kan. Og da vi holdt på med det, så kom kokken og to matroser til og de hadde også fått med seg hver sin redningsvest. Det var et forferdelig bråk og båten gikk mer og mer til babord. Jeg begynte å skjønne at dette går ikke. Og da ropte jeg til alle: Vi må bare berge oss karer.

Skled av båten Hafsås forteller at da fartøyet krenget enda mer mot babord, begynte han å klatre opp på rekken.

– Så lå hun helt på skeive og jeg sprang fremover på skutesiden på båten. Etter hvert rullet hun rundt, og da jeg kom lenger fram rullet hun så mye rundt at jeg skled av båten, sier matrosen, som mener han hadde flaks:

– Båten driftet heldigvis vekk fra meg. Jeg så de to lærlingene i sjøen mellom meg og båten. Det kom en container drivende og jeg ropte at de måtte knipe seg fast til den containeren, det gjorde de og jeg ventet selv på at den skulle komme drivende mot meg og jeg greide å knipe meg fast i den jeg også.

– Til Norge I det kalde vannet holdt sjøfolkene motet oppe ved å snakke med hverandre.

– Vi pratet sammen. Pratet og pratet for å holde motet oppe. Vi hadde flere båter i operasjon rundt oss, så vi var rimelig sikre på at før eller siden måtte de komme og finne oss. Så kom de og fikk plukket oss opp. Jeg så tre i flåten som de hadde greid å få utløst. Jeg så en av dem bli plukket opp av redningsbåtene og kom om bord i den, avslutter matrosen.

Søndag formiddag vil det bli holdt en minneseremoni på Shetland. De pårørende etter de omkomne og savnede, de overlevende og deres familie vil være der.

Senere på dagen vil de som vil, få være med ut i fly for å se på båten som ligger i sjøen.

– Ansvaret for de døde personene er nå overført til de norsk myndighet og norsk politi. De blir så fort det lar seg gjøre brakt til Shetland og videre fly til Norge for å bli identifisert, sier rederiets direktør Trond Myklebust.