Ifølge Meteorologisk institutt blir det vanskelige kjøreforhold i Øst-Finnmark, Agder, Telemark, Østfold, Vestfold, Buskerud, Oslo, Akershus, Oppland og Hedmark.

I vinterhalvåret er det flest ulykker i overgangen mellom høst og vinter.

— Man skal være forsiktig med å spekulere, men det kan virke som vi trenger tid på oss til å justere både fart og kjørevaner til vinterforhold, sier avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen.

Det er Statens vegvesen som har ansvaret for vintervedlikehold av riks- og fylkesveier, men selve jobben er det forskjellige entreprenører som utfører. Hovedregelen er at de viktigste og mest trafikkerte veiene tas først. Viktige kollektivruter er også høyt prioritert.

— Selv om store ressurser settes inn, vil det alltid ta litt tid før alle veistrekninger er brøytet eller strødd. Brøytemannskapene kan ikke være «overalt» på en gang. Derfor er det svært viktig å tilpasse kjøringen etter føret slik det er der du ferdes. Og ikke glem at du kan oppleve forskjellige føreforhold selv på korte turer. Så vær på vakt, råder Bogsrud. (©NTB) (©NTB)