KRISTIANSAND: 16. mai er det møte i formannskapet i Kristiansand og rådmann Tor Sommerseth ber politikerne akseptere at det innføres tidsdifferensierte bompenger (rushtidsavgift). Samtidig jobber man fram en bompengesøknad som skal inneholde nivået på avgiften og innretningen på den. Sommerseth peker på at avgiften ikke skal overstige gjeldene maksimalsats på 21 kroner.

Rent konkret foreslås det at et alternativ er å sette taksten til 21 kr i rushtiden, eventuelt 17 kr (21 kr minus 20 prosent rabatt). Taksten utenom rush kan da settes vesentlig lavere, trolig rundt dagens takst med maksimal rabatt, det vil si rundt 11 kroner. Takstene må justeres for generell prisstigning som i dag.— Skal nye bompengefinansierte samferdselsprosjekter påbegynnes må bompengeordningen endres. Det er da på grunn av EU- regelverk ikke anledning til å opprettholde dagens ordning med 50 prosent rabatt, maksimal rabatt blir da 20 prosent. Det er ikke nødvendig at avgiften i rush overstiger dagens maksimalsats. Avgiften utenom rush kan settes tilnærmet lik halvparten av dagens maksimalsats. Nivået vil bl.a. avhenge av hvor mange timer pr dag det kreves høy avgift, og hva maksimalsatsen blir. Det er ikke aktuelt med høy avgift i helgene, skriver rådmannen i sin sak til politikerne.

Store konsekvenser

Saken kommer først til Areal og Transportplanutvalget i Kristiansands- regionen og i saksframlegget kommer det fram at konsekvensene av å ikke innføre rushtidsavgift og følge departementets krav kan bli store.

— Det er ikke bare de 60 mill kroner i belønningsmidler for 2012 som står på spill. Med det klare kravet om rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompenger som Samferdselsdepartementet nå har stilt, er det så godt som sikkert at dette også vil bli et krav for å legge betydelige statlige midler inn i Bypakke Kristiansand, som det nå arbeides med. Her kan det være tale om flere milliarder kr. i statlige midler, skriver rådmannen.

Dersom det fattes vedtak om rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompenger i Kristiansandsregionen, åpnes det trolig også opp for å få belønningsmidler i de nærmeste tre – fire årene, frem til ny bypakke iverksettes, trolig i 2016. Dersom det ikke fattes slikt vedtak, vil Kristiansandsregionen ikke få belønningsmidler for 2012, og høyst sannsynlig heller ikke de kommende år. Det vil også bli vanskelig å få statlige midler i ny bypakke.

Dette må stoppes

Konsekvensene av ikke å innføre rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompenger vil i første omgang bli at utbygging av kollektivfelt på Vågsbygdveien og E39 vil stoppe opp. Det samme gjelder utbygging av kollektivterminaler, bl.a. på Rona. Manglende utbygging av kollektivfelt på Vågsbygdveien vil føre til at utbygging av boligområder der vil bli utsatt. Dersom belønningsmidler for 2012 ikke utbetales vil bussprisene måtte økes betydelig, og busstilbudet trolig måtte reduseres. Dette kan på sikt kompenseres noe dersom det brukes bompenger til drift av kollektivtrafikken.

Lavere busspriser

Dersom belønningsmidlene utbetales, kan busstilbudet forbedres og bussprisene trolig settes ned. Dette gjelder f.eks rute 19 Grim – Suldalen, som i dag bare har en avgang pr. time på dagtid, til tross for at befolkningsgrunnlaget tilsier minst det dobbelte. Det også være aktuelt å redusere prisen på bl.a. flexikortet.

I en ny bypakke vil busstilbudet blir radikalt forbedret med langt flere avganger og gunstige priser. En slik forbedring vil ikke være mulig dersom det ikke fattes de vedtak som er nødvendige for å få en bypakke.

Dersom en ikke fatter vedtak om rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompengetakster, vil også trafikken øke bl.a. i rushtiden. Køsituasjonen på E39 og ytre del av Vågsbygdveien vil forverres.

Framdrift

— Det er ikke forsvarlig å fremme et konkret forslag om rushtidsavgift eller tidsdifferensierte bompengesatser med takstnivå, rabattstruktur med mer innen 1. juni. Årsaken er at det bl.a. må gjennomføres effektberegninger både når det gjelder trafikkreduksjon og inntektspotensiale.

Rådmannen inviterer derfor til å fatte et konkret vedtak om tidsdifferensierte bompengesatser nå, og at en kommer tilbake med forslag til ny bompengesøknad der det bl.a. foreslås takster og innretning. En slik søknad kan trolig behandles politisk tidlig høsten 2012. Stortingsbehandling av søknaden kan tidligst skje i november/desember 2012, men mest sannsynlig våren 2013. Tidsdifferensierte bompengetakster kan ut fra dette tidligst innføres sommeren 2013. Det vil ta vesentlig lenger tid å få forslag til ny bypakke frem til Stortinget. Det er derfor trolig lite aktuelt å slå disse prosessene sammen.

Rushtidsavgift - tidsdifferensiert

Det er en forskjell på rushtidsavgift og tidsdifferensiert avgift, selv om du som bilist vil oppleve det på samme måten. Du må betale mer når folk flest kjører gjennom bommen.

Tidsdifferensierte bompenger er hjemlet i Vegloven. Tidsdifferensierte bompenger er tidsavgrenset, og har som hovedformål å finansiere samferdselstiltak. I tillegg til investeringstiltak kan en også gi tilskudd til bussdrift. Men det kreves en strategi for hva en gjør når bompengeperioden utløper og tilskuddet blir borte.

Rushtidsavgift eller vegprising er hjemlet i Vegtrafikkloven, og har som hovedformål å regulere trafikken. Vegbygging kan i liten grad finansieres med en slik hjemmel, men det er kurant å gi tilskudd til bussdrift.

Tidsdifferensierte bompenger vurderes som mer aktuell i Kristiansand enn rushtidsavgift fordi det er behov for å finansiere både vegbygging og miljøvennlig transport. Selv om formålet med bompenger er å finansiere samferdselstiltak har spesielt tidsdifferensierte bompengetakster en trafikkregulerende effekt.