Basert på EUs satser for erstatning ved forsinkelse eller kansellering, har Aftenposten beregnet at Norwegian må ut med minst 17 millioner kroner etter flykaoset i helgen. Det er i tillegg til utgifter for å dekke mat og overnatting og eventuelle erstatninger til passasjerer som ikke fikk benyttet seg av hotell, leiebiler og lignende.

Norwegian ønsker ikke å kommentere avisens kostnadsoverslag, men sier de i utgangspunktet tar ansvar for at passasjerene ikke kom fram og at de følger EU-satsene.

— Men hva som dekkes og ikke dekkes er avhengig av forhold rundt den enkelte flyving, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i flyselskapet. Hun sier selskapet vil komme med egne tall i løpet av et par dager.

— Vi skal komme tilbake til relevante tall i forbindelse med at selskapet legger fram regnskap for andre kvartal neste torsdag, opplyser hun til avisen.

Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet sier passasjerene har krav på erstatning hvis årsaken til kanselleringen er noe flyselskapet har ansvar for. Bortsett fra uvær og streik skal det mye til for at flyselskapet ikke har dette ansvaret, forklarer hun. (©NTB)