Det nye flyet er en videreutviklet versjon av Pipistrel Velis Electro. Et fly av samme merke fikk i 2019 motorstans under en demonstrasjon på Arendalsuka. Med statssekretær Aase Marthe J. Horrigmo (H) som passasjer måtte Avinor-sjef og pilot Dag Falk-Petersen nødlande i et tjern.

Begge kom uskadd fra hendelsen, men flyet fikk store skader. Falk-Petersen har likevel ikke mistet troen på elfly-satsingen.

– Klimagassutslippene må reduseres. Sammen med andre aktører i luftfartsbransjen jobber Avinor med null- og lavutslippsløsninger, sier han i en pressemelding.

Det nye flyet koster 1,7 millioner kroner, og det meste dekkes av forsikringen på det forrige flyet. Det har to seter, en rekkevidde på én time og batterikapasitet på 24,8 kWh. Planlagt levering er mai 2021, og første tur ventes å finne sted i begynnelsen av neste sommer.

Falk-Petersen understreker at Norge er godt egnet for elflytestingen.

– Vi har et kortbanenett der elektrifiserte fly kan spille en viktig rolle. Avinor skal sørge for at infrastrukturen er på plass, om det er lading av batterier eller hydrogen til brenselceller som blir etterspurt, sier Avinor-sjefen.