I EU skal det være snakk om 40.000 biler, og ikke 800.000 som det tidligere er meldt, skriver avisen Frankfurt Allgemeine Zeitung.

Den viser til undersøkelser som den tyske transportmyndigheten, transportdepartementet og Volkswagen selv har gjort. Tidligere i høst fastslo det amerikanske miljødirektoratet EPA at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som gir reduserte utslipp av NOx når kjøretøyene testes. Dette utslippsjukset skal gjelde elleve millioner biler.

3. november i år innrømmet VW at de hadde manipulert dataene for CO2-utslipp fra 800.000 biler med både diesel— og bensinmotor.

Biler med motorer fra VW, Skoda, Audi og Seat skal slippe ut mer CO2 enn tidligere prøver har vist, men ifølge Frankfurt Allgemeine Zeitung skal færre enn 40.000 av disse bilene være påvirket av utslippsjukset. VW hadde i siste kvartalsregnskap satt av 2 milliarder euro for å håndtere skandalen og kompensere de berørte kundene, noe som kanskje ikke lenger vil være nødvendig. (©NTB)