Det ble flagget på halv stang hos CHC Helikopter Service i Bergen mandag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
Data- og taleregistratoren fra helikopteret som styrtet, avlest og informasjonen er av god kvalitet, i følge Havarikommisjonen. Foto: Foto: Statens Havarikommisjon / NTB scanpix
Olav Bastiansen fra Bergen omkom i helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen fredag. Foto: oto: Privat / NTB scanpix

Data— og taleregistratoren fra helikopteret som styrtet ved Sotra, er avlest, og informasjonen er av god kvalitet, opplyser Statens

Data- og taleregistratoren fra helikopteret som styrtet, avlest og informasjonen er av god kvalitet, i følge Havarikommisjonen. Foto: Foto: Statens Havarikommisjon / NTB scanpix

havarikommisjon for transport (SHT). Den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) har bidratt med ekspertise, og dataene er sendt tilbake til Norge for analyse.

Navnene frigitt

Politiet har i samråd med de pårørende frigitt alle navnene på de omkomne etter helikopterulykken ved Sotra.

Olav Bastiansen fra Bergen omkom i helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen fredag. Foto: oto: Privat / NTB scanpix

De omkomne er Arild Fossedal (43), Odd Geir Turøy (54), Otto Mikal Vasstveit (54), Behnam Ahmadi (54), Kjetil Wathne (51), Iain Andrew William Stuart (41), Ole Magnar Kvamme (60), Michele Vimercati (44), Espen Samuelsen (35), Silje Ye Rim Veivåg Krogsæther (32), Lyder Martin Telle (57), Olav Bastiansen (57) og Tommas Helland (50).Olav Bastiansen var pilot og kaptein for CHC Helikopter Service. Han var leder for fagforeningen Helikopter Service Flygerforening i mange år og engasjert i internasjonalt fagforeningsarbeid for å ivareta piloters rettigheter og forbedre sikkerheten offshore.

– Olav var en type som tok rommet. Han var lynende intelligent, og han var alltid klar og tydelig med sine meningers mot. Olav har satt dype spor etter seg i CHC. Det rommet han fylte, står nå tomt, skriver selskapet.

Les:

– Stor lidenskap for yrket

Den andre piloten, Michele Vimercati, beskrives som svært dedikert og profesjonell.

– Han vil huskes som en ærlig og åpen mann med stor lidenskap for yrket sitt og for alt han var interessert i på fritiden, skriver CHC Helikopter Service.

Statoil-sjef Eldar Sætre besøkte mandag de ansatte på Gullfaks B i Nordsjøen. Helikopteret som styrtet, var på vei med arbeidere fra denne plattformen.

– Jeg er veldig stolt over den omsorgen og det samholdet vi fikk se på Gullfaks, fortalte konsernsjefen etter å ha landet på Stavanger lufthavn.

Han lover å stille alle ressurser til rådighet i granskningen av ulykken.

– Vi kan aldri fjerne all risiko, men vi må alltid gjøre det vi kan for at folk skal føle seg trygge på jobb. Sikkerhet settes aldri opp mot pris i våre valg av helikopterleverandører, sa Eldar Sætre.

– Ikke samme feil

Det ble flagget på halv stang hos CHC Helikopter Service i Bergen mandag. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Ulykkeshelikopteret hadde ikke samme feil som oppsto i 2012 med denne helikoptertypen, opplyser produsenten til VG.I 2012 var det to havarier i løpet av fem måneder med den samme helikoptertypen – kjent som Super Puma. Begge helikoptrene hadde en sprekk i en aksling i girkassen, omtalt som «bevel gear vertical shaft».

Pressetalsmann Guillaume Steuer i Airbus Helicopters vil ikke gå nærmere inn på hva som kan være en forklaring på havariet.

– Jeg kan dessverre ikke gi noe mer informasjon om hvilken kunnskap vi sitter med. Jeg kan bare vise til at det ble foretatt endringer etter 2012-hendelsene på helikopterets «vertical shaft» og at det vi har sett, utelukker en link til denne hendelsen, sier pressetalsmannen.

Det gjør at Airbus ikke mener det er grunn til å sette helikoptertypen på bakken, men av hensyn til de berørte og i respekt for avgjørelsen fra luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia har produsenten valgt å stanse kommersielle flyginger med disse helikoptrene.