Flyforbudet for helikoptertypen EC225LP gjelder inntil videre. Forbudet omfatter norskregistrerte helikoptre og for operasjoner innenfor norsk område, opplyser Luftfartstilsynet.

Helikopteret som styrtet ved Sotra fredag, var på vei fra Gullfaks B til Flesland. Det var 11 passasjerer om bord, og to besetningsmedlemmer.

11 av dem er fredag ettermiddag funnet døde, to er fortsatt savnet.

Statoil valgte selv etter ulykken å sette alle trafikkhelikoptre av tilsvarende type midlertidig på bakken, ifølge NTB.

Det er Statoil som opererer Gullfaks-feltet. Helikopteret tilhørte CHC Helikopterservice.

Bergens Tidende får opplyst at helikopteret LN-OJF mistet fart og høyde svært raskt. Så forsvant det fra radaren.

Verken politiet eller Hovedredningssentralen for Sør-Norge (HRS) har så langt fått meldinger om overlevende. Vrakrester er funnet både på Litleskori og i vannet. Deler av skroget er observert på 5 til 7 meters dyp, rundt 20 meter fra land.

Super Puma

Ulykken skjedde litt før klokken 12. Helikopteret skal ligge på en holme like utenfor Turøybrua. Øyenvitner melder om en eksplosjon og kraftig brann etter styrten.

Helikopteret, med serienummeret LN-OJF, var et Eurocopter EC225LP Super Puma.

(Artikkelen fortsetter under grafikken)

På denne skjermdumpen fra Flightradar24 vises fart og høyde. Tidskodene er UTC (som tilsvarer britisk vintertid). Foto: Flightradar24

Det fløy ruten HKS 241, og gikk fra Gullfaks B klokken 11.16 fredag. Helikopteret skulle landet på Flesland klokken 12.08. HRS fikk den første meldingen om havariet klokken 12.01, Statoil ble varslet klokken 12.20.Super Puma er en av arbeidshestene i Nordsjøen, som har fraktet oljearbeidere ut i årevis.

Data fra Flightradar 24 viser at HKS 241 mistet både kraftig fart og høyde, inntil registreringen sluttet. Senderen på helikopteret har dermed fungert en liten stund etter at det brått falt mot bakken. Helikopteret ble funnet under vann.

Flere ulykker

Helikoptertypen vært i ulykker flere ganger før. I april 2009 havarerte et Super Puma i Nordsjøen. 16 personer døde.

Ulykken skyldtes damaterialtretthet i et av girene, ifølge den britiske flyhavarikommisjonen.

I 2013 skjedde en annen ulykke utenfor Shetland. Fire personer døde.

Den gang ble helikoptertypen satt på bakken i etterkant av ulykken, inntil et samarbeidsutvalg konkluderte med at typen ikke var årsaken til ulykkene.

— Ulykken i forrige uke ser vi på som en enkeltstående hendelse. Vi mener ikke det forsvarer å sette helikoptrene på bakken. Alle helikoptre av typen Super Puma skal være i drift fra torsdag morgen og gå som normalt, sa utvalgsleder og seksjonssjef helikopter i Luftfartstilsynet, Geir Helge Hamre, til NTB i 2013.