Lavprissegmentet har økt år for år og er nå oppe i 63,4 prosent av markedet, en økning på 1,6 prosentpoeng fra året før, viser tall fra analysebyrået Nielsen.

Økningen var ikke like stor for Rema, som står nesten stille. Kjeden hadde i fjor en markedsandel på 24,2 prosent, en framgang på kun 0,5 prosentpoeng.

Det var i fjor store endringer i markedet. Coop kjøpte ICA/Rimi-butikkene og ble pålagt å overføre 49 butikker til Norgesgruppen og 42 butikker til Bunnpris. Norgesgruppen eier kjedene Kiwi, Meny, Spar og Joker og er Norges største matvarekjede. I fjor hadde de 41,2 prosent av omsetningen her i landet. Dermed vippet de for første gang over 40 prosent av markedet.

I Norgesgruppen er det Kiwi som har tatt fleste markedsandeler. De er nå oppe i 18,9 prosent, en økning på 1,2 prosentpoeng. Coop har etter fjorårets oppkjøp og salg økt sin markedsandel med 5,6 prosentpoeng og har nå 27,9 prosent av markedet.

Totalt er det nå 3.806 dagligvareforretninger i Norge, en nedgang på 2,4 prosentpoeng eller 93 butikker fra året før. I alt ble det kjøpt dagligvarer for 164,3 milliarder kroner i Norge i fjor. Det er drøyt 4 milliarder kroner mer enn året før. (©NTB)