OSLO: — Vi har opplevd at våre tjenester i perioder ikke har hatt det kvalitetsnivået vi ønsker å tilby våre kunder, sier Liv Fiksdahl, konserndirektør for IT i DNB, til Aftenposten.no.

Norges største IT-selskap, Evry, som frem til nå har driftet DNBs nettbank, mister dermed en kontrakt verdt 700 millioner kroner.

Kontrakten går i stedet til det indiske gigantkonsernet HCLTechnologies.

Nettbanken nede - igjen og igjen

De siste årene har DNB hatt en rekke problemer med at nettbanken har vært nede - senesti slutten av september.

Så sent som i mars truetDNB med å vrake Evry. Da nettbanken og minibankene gikk ned to ganger i november i fjor, ble2,4 millioner kunder berørt.

— Vi er ikke fornøyde med den kvaliteten på tjenestene vi har levert til kundene i det siste. Avtalen vi har med Evry løper ett år til og vil bli vurdert mot slutten av året, sa Thomas Midteide, konserndirektør for kommunikasjon i DNB til TV 2 i mars.

Fiksdahl legger ikke skjul på at nettbanktrøbbelet er en stor del av årsaken til at DNB nå vraker Evry.

- Har vært avgjørende

— Vi har gjort opp status etter erfaringene vi har gjort oss de siste årene. Det er klart at uheldige hendelser i systemer som er viktige for kundene har vært avgjørende for valget av leverandør. Vi ønsker ikke at våre kunder skal føle seg usikre på om nettbanken fungerer eller ikke.

- Er ikke dette en risiko uansett hvilken leverandør dere velger?

— IT er jo risiko. Men vi har stor tro på det selskapet vi har valgt. Vi har blant annet vært på besøk hos kunder av HCL og snakket åpent og ærlig om hvilke erfaringer de har, sier Fiksdahl.

Må kutte 300 årsverk

For Evry betyr tapet av kontrakten nedbemanninger.

— Vi må redusere våre kostnader med 300 årsverk. Vi vil i første gang se nærmere på bruk av innleide konsulenter, men det kan bli vanskelig å unngå oppsigelser, sier informasjonsdirektør i Evry, Geir Remman.

- Hva tenker dere om at nettbanktrøbbelet er årsaken til at dere ikke fikk forlenget kontrakten?

— Siden 2011 har vi jobbet med et omfattende prosjekt for å forbedre oss, og det har vi sett effekt av. Desverre kan det se ut som at resultatene kom for sent for forhandlingene med DNB om ny kontrakt, sier Remman.

Taper 600 millioner

Mens Evry mottok 161 såkalte «rapporterte hendelser» i 2011, hadde selskapet mottatt 32 slike pr. tredje kvartal i 2013.

Siden leveransene fra IT-selskapet trappes ned gradvis, vil ikke Evry merke konsekvensene umiddelbart.

Men i 2016 vil omsetningen være redusert med 600 millioner kroner, og resultatet barbert med 50 millioner kroner sammenlignet med 2013.