KRISTIANSAND: I hovedkonklusjonen til Nivi analyse står det: Det foreligger etter NIVIs vurdering tre hovedalternativer for vedtak i saken: Enten opprettholdelse av dagens fylkesgrense. En grensejustering der alle fire eller tre av kommunene får innvilget sin søknad. Eller at fylkesgrensen fjernes det vil si en fylkessammenslutning. Alternativene er både prinsipielt og praktisk forskjellige, og deres egenskaper og konsekvenser ulike.

Om overføring av de fire kommunene skriver Nivi analyse:

En overføring av kommunene til Vest-Agder vil imøtekomme den lokale folkevilje som er tydelig forankret i kommunestyrevedtak og folkeavstemning og vil således være i tråd med frivillighetsprinsippet. På den annen side kan folkeavstemmingen om fylkessammenslutning i Aust-Agder tolkes som et regionalt ja,ikke bare til at Aust-Agder opprettholdes som fylke, men også et ja til dagens fylkesgrense.

En grensejustering vil i stor grad sammenfalle med prinsippene om at fylkesgrensene bør ta hensyn til funksjonalitet og identitet. Alternativet vil føre til at fylkegrensen ikke lenger går gjennom en sammenhengende arbeidsregion. En grensejustering vil innebære bedre sammenfall mellom fylkesgrensen og innbyggerne i søkerkommunenes identitet og tilhørighet, skriver Jørund Nilsen i Nivi-analyse i rapporten.

En grensejustering kan forenkle og gi bedre rammebetingelser for søkerkommunenes videre vekst og utvikling. For Kristiansands-regionens del vil rammebetingelsene for videreutvikling av interkommunalt samarbeid klart forbedres. Imidlertid vil situasjonen være motsatt for Setesdal regionråd som vil splittes av en fylkesgrense, gitt at Evje og Hornnes opprettholder sitt medlemskap i regionrådet.

Aust-Agder vil bli et betydelig mindre fylke og fylkets institusjoner vil oppleve smådriftsulemper. Imidlertid ser det ut til at fylkeskommunen, fylkesmannen, NAV-fylke og gjenværende kommuner i Aust-Agder vil kunne håndtere sine oppgaver etter en grensejustering. Tilsvarende gjelder for Vest-Agders institusjoner som med tilpasninger kan håndtere ansvaret for 19 500 nye innbyggere og de berørte kommuner.

Mister et stortingsmandat

En grensejustering vil medføre at Aust-Agder mister et betydelig antall innbyggere og sannsynligvis ett stortingsmandat. Fylkets påvirkningskraft i forhold til øvrige fylker kan dermed svekkes. En grensejustering kan også svekke interessen for fylkespolitikken og rekrutteringen til Aust-Agders fylkesdemokrati. Alternativet vil endre styrkeforholdet mellom Agder-fylkene.

En grensejustering vil kunne få som konsekvens at flere kommuner i Aust-Agder vil ta opp spørsmålet om en søknad om overføring til Vest-Agder. Det gjelder f.eks. Setesdal-kommunene. Et mulig fremtidsbilde kan dermed bli at de gjenværende Setesdal-kommunene og ev andre kommuner i Aust-Agder vil søke om endret fylkestilhørighet.

Skulle for eksempel en søknad fra Setesdal-kommunene bli innvilget, vil Aust-Agder fylkeskommune bli ytterligere redusert og ville fremstå som et minifylke med åtte kommuner. og med et betydelig mindre areal enn i dag. Fylkesdemokratiet og fylkeskommunens økonomi vil også kunne svekkes. Det kan også reises spørsmål ved om det er hensiktsmessig å opprettholde en fylkeskommune, et fylkesmannsembete og et NAV fylkeskontor for et såpass lite fylke.

Rapporten drøfter også en opprettholdelse av dagen fylkesgrense og peker på at det ikke tar hensyn til folkemeningen i søkerkommunene, men folkemeningen i Aust-Agder fylke samlet. Det pekers på at opprettholde av grensene vil føre til at man ikke gjør noe med de ulemper søkerkommunene føler i forhold til skole, kommunikasjon og næringsliv, arbeidsliv.

Ny sak

— Løsningen vil antakelig ikke skape ro om grensespørsmålet da søkerkommunene på sikt vil kunne ta saken opp igjen med kommende regjeringer og Storting, skriver Nilsen i Nivi-rapporten.

Tre men ikke Evje og Hornnes

Rapporten drøfter også om det kan være riktig å overføre Lillesand, Birkenes og Iveland, men ikke Evje og Hornnes.

— Lillesand, Birkenes og Iveland er sterkere integrert i Kristiansand-regionen enn Evje og Hornnes. Evje og Hornnes kan også hevdes å ha en så viktig posisjon for øvrige Setesdal-kommunene og for etablert kommunesamarbeid i regionen at kommunens søknad ikke kan ses uavhengig av øvrige Setesdal-kommuner. Sannsynligvis vil et slikt vedtak ikke resultere i nye søknader fra kommuner i Aust-Agder og konsekvensene for fylkesinstitusjonene i Aust-Agder vil bli noe mindre.

Alternativet kan virke urimelig fordi det medfører ulik behandling av kommunene på like søknader. Kommunestyret i Evje og Hornnes har framhevet at de har et sterkt mandat fra folket for sin søknad. KRDs beregninger viser at Aust-Agder også ved dette alternativet ligger an til å miste ett stortingsmandat, skriver man i rapporten.