MANDAL: — De fleste av passasjerene har sett store byer, høye hus og gamle kirker før. Vi kan tilby nærere opplevelser og nedstressende småbysjarm, sier Nils Otto Valand Eriksen og Jonny Oluf Hansen.

Herrene er henholdsvis innehaver av Kristiansand Port Promotion AS og havnefogd i Mandal. Tidligere har de jobbet sammen om å skaffe mer cruisetrafikk til Kristiansand, nå har de trukket vestover begge to og tatt med seg både interessen og kontaktnettet. «Small City Cruises» har de kalt det nye prosjektet, som foreløpig omfatter Mandal, Farsund og Flekkefjord.

— Vi har fått henvendelser fra andre byer også, fra både øst og vest og Danmark. Folk tenner på ideen, beretter de.

Mellomstore cruiseskip.

Toppåret i Kristiansand, hva antall cruiseskip angår, var 2001 med 41 anløp. Men utviklingen har gått raskt i retning av stadig større skip: I 2006 ble det «bare» 26 skip, men hele 45.000 passasjerer - langt flere enn i 2001. For neste år ligger det an til 65.000 passasjerer. Hvert cruiseskip frakter langt flere passasjer enn før, helt inntil 3400. — I «Small City Cruises» satser vi på den delen av markedet som omfatter skip med et sted rundt 600-800 passasjerer, selv om vi også kan ta i mot større fartøyer. Det finnes et stort antall skip av den størrelsen vi er ute etter, forklarer havnefogd Hansen.

15. mai 2007 ankommer det første, «Vistamar,» i Mandal. Men det blir neppe mange flere det året, for cruiseoperatørene legger normalt opp rutene sine lang tid på forhånd.

— 2008 bør bli et gjennombruddsår, mener Nils Otto Valand Eriksen.

Mye å oppleve.

Eriksen, Hansen og flere til har satt sammen en rekke opplevelsespakker for cruiseturister (se faktaramme). Flere skal det visst bli.

— Den nye Spangereidkanalen gjør for eksempel at man kan gå innaskjærs mellom Mandal og Farsund. Cruiseskipene har egne småbåter med seg. Vi kan tenke oss at passasjerene går om bord i dem i Mandal, tar sjøveien innaskjærs til Farsund og hentes av skipet sitt der. En annen variant er at de går i land i Flekkefjord, busses til Mandal med innlagte stopp i Knaben eller andre steder, og at de så går om bord igjen i Mandal. Mulighetene er utallige, forklares det med iver.

Mangt skal klaffe: Alt fra reserverte bussparkeringsplasser ved Lindesnes Fyr til nok handikaptoaletter og korrekt angivelse av egnet skotøy. Lokale mattradisjoner skal kunne tilbys, der må også alle detaljer være klare lang tid i forveien.

— Vi har vært hos operatører i Oslo og Stavanger, og er blitt tatt godt imot, fastslås det.

Fakta:

Tilbud for cruiseturister i farsundsområdet:

Historisk spasertur, museer og kirker. Lista-tur, også med vekt på historien. Galeasen "Adella". Strender og natur, botanikk og historie.

Tilbud for cruiseturister i flekkefjordsregionen:

Historisk spasertur, museer og kirker. Knaben Gruver og Museum. Dresintur med tunneler og natur. Øysamfunnet på Hidra. Lister Utvandrermuseum.

Tilbud for cruiseturister i mandalsregionen:

Historisk spasertur, museer og kirker. Sjølingstad Ullvarefabrikk. Lindesnes Fyr. Naturvandretur på Skjernøya. Spangereid Vikingland.