KRISTIANSAND: Stilig plassert, om enn litt kronglete tilgjengelig, ligger import— og engrosbedriften Isenkram AS i det gamle krutthuset nedenfor Varoddbroa i Kristiansand. Etter oppstarten i 1991 har varespekteret vært konsentrert om kjøkken- og gaveartikler, og det har gått riktig så bra (Se faktaramme). Nå ekspanderes imidlertid i flere retninger: Vannsportutstyr er tatt inn som ny produktlinje, og sannelig tar Isenkram sikte på å eksportere noe så internasjonalt som kjøkkenutstyr!- Hva mangler Trond Moi på kjøkkenet, gjengir administrerende direktør Øystein Frustøl spørsmålet som dukket opp for tre år siden. Intet syntes mer naturlig enn å rette det videre til den kvindølske superkokken selv.- En piskebollekjele som er helt rund inni, har et praktisk håndtak og er så pen at den kan settes rett på bordet, fant Trond Moi ut, etter å ha tenkt seg om i én måned. Dessuten ønsket han seg en lett usymmetrisk sauterpanne, en kjele med lokk så delikat at det kan brukes som tallerken (ferdig oppvarmet!) og diverse andre remedier. Moi skisset grovløsningene selv, industridesigner Johan Verde ble koblet inn, den rette kinesiske produsenten lokalisert, og vips - en hel serie kjeler, panner, boller og desslike så dagens lys. ZPA lyder varemerket, av litt uklare grunner.- Norsk markedslansering foregår i disse dager. I februar 2006 skal serien introduseres internasjonalt i Frankfurt. Vi har allerede fått henvendelser fra potensielle representanter, og kommer særlig til å satse på Tyskland, Østerrike, Sveits, Danmark og USA, forteller markedssjef Olav Klepp i Isenkram.- Dyre produkter?- Medium pluss. Ikke blant de dyreste, repliserer Øystein Frustøl, og argumenterer heftig om kvalitet.- Ellers er det artig at det ikke finnes noen andre norske kjeler i markedet, mener Trond Moi.At de produseres i Kina, tillegges liten betydning der og da.Dagens andre Isenkram-ekspansjon går i en helt annen retning. Via det ferske datterselskapet ZPA Sport AS (der var de bokstavene igjen!) tilbys «alt som er oppblåsbart på sjøen», dessuten kanoer, kajakker og tilhørende utstyr. Johan Henrik Heffermehl har solgt sitt kano- og kajakkfirma Outdoor Trading AS i Arendal til Isenkram, innmaten er overtatt fra Watersport i Larvik og agenturet sikret fra franske Sevylor. Dermed kan ZPA Sport tilby vannsportpakker som omfatter alt fra kanoer, vindsurfebrett og gummibåter til moderne greier som wakeboards (henger etter speedbåter) og kiteutstyr (fallskjerm og «snøbrett» på sjøen). I tillegg kommer naturligvis våtdrakter, tøy, årer og hvem vet hva.- På kort tid har vi fått innpass hos kunder som tidligere betraktet oss som for små, forteller daglig leder Ståle Hoven i ZPA Sport AS.Produktansvarlig Johan Henrik Heffermehl legger til at 97 prosent av all omsetning i sportsutstyrsbransjen går via kjeder, og at det er helt avgjørende å få innpass hos dem.- Hva skal dere omsette vannsportutstyr for i år?- 20-25 millioner kroner. Det blir omtrent som summen av de tre tidligere virksomhetene vi nå har slått sammen. Vi er nemlig for sent ute for å gjøre noe med neste års salg. Men deretter skal det opp, fremholder Isenkrams styreformann Bent Brøvig.Øystein Frustøl kan ellers fortelle at Isenkram-systemet, ZPA Sport medregnet, nå beskjeftiger 20 mennesker.Så ser Brøvig og Frustøl enda litt lurere ut enn vanlig.- Har dere mer på gang?- Hm. Isenkram eier 50 prosent av Batch AS. De andre 50 prosentene har Frank Eikeland, som har arbeidet for Lidl i noen år. Batch er helt ferskt og skal importere bygningsrelaterte artikler fra Kina. I første omgang blir det nok mest kjøkken- og baderomsinnredninger, antydes det.Bent Brøvig føler behov for å poengtere at all denne ekspansjonen koster.- Vi har tatt noen grep og investert mye i år. Det vil merkes på resultatet på kort sikt.rune.o.reinertsen@fvn.no