I fjorble det registrert ca. 175.000 nye person— og varebiler her i landet. Radio erstandardutstyr, men bare et fåtall biler var utstyrt med digitalradio. Deutenlandske bilfabrikkene tar ikke hensyn til at Norge vil slukke FM-nettetenten i 2017 eller 2019. ## – Bør fåmed digitalradio

Av 238.000 solgte bilradioer i fjor var det kun 26.000 digitalradioer som vilklare overgangen til digitale sendinger om noen år. En norsk bil levergjennomsnittlig 18 – 19 år. Det vil si at de bilene som selges i år ikke vrakesfør etter 2030. Da blir det mange år med taus radio.

– De somkjøper bil i dag bør tenke på at de bør få en digitalradio i bilen. Foreløpiger det bare en eneste forhandler som tilbyr det som standard. Hos noen kan enfå det mot ekstra betaling, forteller informasjonssjef Erik Andersen iStiftelsen Elektronikkbransjen. Han anbefaler dem som skal kjøpe bil å bestilledigitalradio med en gang.

Kanneppe oppgraders

– Detvil neppe være mulig å oppgradere en FM-radio til digitalradio. I dag er mye avbilens elektronikk bundet til ulike enheter på dashbordet. Det er ikke slik atdu bare kan ta ut en enhet og sette inn en ny. Det vil bli dyrt, og er ikke åanbefale, sier Andersen.

Den godenyheten for dem som fortsatt har en gammel radio i bilen når FM-nettet stenges,er at det finnes overgangsløsninger.

Bransjenforbereder seg på å kunne selge spesielle radiomottakere som ikke settes inn idashbordet. Slike mottakere kan ligge i setet eller festes et annet sted ibilen og sende digitale signaler inn på den eksisterende FM-bilradioen. Noenmodeller kan også få plass i hanskerommet. De trenger en egen antenne som måfestes i vinduet eller på utsiden av bilen. Andersen forteller at det arbeidesmed å finne løsninger slik at denne antennen kan bruke bilens monterteFM-antenne.

DAB+?

Nyligble det kjent at NRK på sikt har planer om å gå over til å sende i DAB+.

– Densom skal kjøpe digitalradio, enten til hjemmet eller til bil, bør derfor passepå at han får en radio med DAB+, sier Andersen.

De eldreDAB-radioene kan ikke motta DAB+. Det betyr at de som har kjøpt digitalradiomed DAB, enten det er til bil eller hjemmebruk, også risikerer tause radioer omnoen år. I dag er imidlertid nesten alt som selges av digitalradioer utstyrtmed DAB+.

MarkedsansvarligJarle Ruud i Digitalradio Norge kan ikke bekrefte at DAB+ blir den nyestandarden.

–Kringkastingsselskapene arbeider med sine planer, og vil vente til alt er klartfør de går ut med detaljer. Men i stortingsmeldingen om overgang til digitalradioheter det at en bør se fram mot DAB+, sier Ruud. Han peker på at det er mulig åha glidende overganger mellom DAB og DAB+.

Ettermontering

DigitalradioNorge arbeider for en smidig overgang til digitalradio. Ruud forteller at detarbeider for å få flere bilforhandlere til å gå over til digitalradio.

Hanviser også til at det finnes overgangsløsninger når FM-nettet slukkes.

– Detfinnes flere ettermontebare løsninger. Den billigste koster fra rundt entusenlapp. Det finnes også bedre og dyrere løsninger, sier han.

Blantbilforhandlerne er det foreløpig bare Volkswagen som tilbyr digitalradio somstandard i de fleste av sine modeller. Norges nest største bilmerke, Toyota,kan tilby digitalradio som ekstrautstyr. Det vil koste ca. 5.000 kroner.