— Det blir kortere reisetider på flere veistrekninger som binder regioner sammen. Dette er ikke minst viktig for næringslivet, sier Navarsete til Nationen.Strekningen E6 Trondheim-Alta skal bli en time og et kvarter minutter raskere, E39 Stavanger-Trondheim en time mens de som kjører Oslo-Ålesund, Oslo-Trondheim, Bergen-Ålesund og Bodø-Tromsø skal kunne spare en drøy halvtime.

ØsterdalenTil NRK sier hun at regjeringen vil utbedre såkalte flaskehalser, slik at man kan holde høyere gjennomsnittsfart. Dessuten legges det opp til å bygge flere bruer og tunneler, slik at reisestrekningene blir kortere.

Satsingene er - som alt annet i transportplanen - avhengig av at fremtidige regjeringer følger opp planene som peker fram mot 2019. En av de belastede veiene som får en real innsprøyting, er riksvei 3 gjennom Østerdalen. I transportplanen går regjeringen inn for å sette av 140 millioner kroner årlig de neste ti årene til strekningen, ifølge Østlendingen.

Fullt i byeneNye beregninger viser at politikerne må ta hensyn til en befolkningsvekst på opptil 40 prosent i de største byene innen 20 år. Det betyr igjen en halv million flere bilturer hver dag - bare i Oslo og Akershus, hvis folk bruker like mye bil som i dag. Beregningen er gjort av forsker Bård Norheim i Urbanet Analyse, som har lagt tall fra Statistisk sentralbyrå til grunn.

— Det er mulig befolkningsveksten ikke har vært langt nok fremme i debatten. Selv for meg var det overraskende at veksten var så stor som disse prognosene viser, sier han til NRK.

Resultatet kan bli lange køer, om ikke politikerne øker satsingen på kollektivtilbudet kraftig, slår Norheim fast.

Kamp om seteneOg det ligger det ikke an til. Det foreligger to forslag til Oslopakke 3, og begge vil føre til et dårligere kollektivtilbud per innbygger, ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI).

— Det blir flere avganger, men samtidig blir det flere personer som må kjempe om hvert enkelt sete på buss, bane, trikk og tog, sier avdelingsleder Kjell Werner Johansen i TØI til Aftenposten.

Dessuten har tunnelsystemet under Oslo ikke plass til flere avganger i rushtida. Nesten like fullt er det på jernbanen, og det skal ikke foreligge planer om å utvide tunnelene.

Derimot får hovedstaden 200 millioner kroner til ny bussterminal i transportplanen. Dermed rykker planene om en bussterminal på et lokk over togskinnene på Oslo Sentralstasjon et hakk nærmere, skriver Dagsavisen.

SykkelRegjeringen tredobler bevilgningene til bygging av gang- og sykkelveier, skriver Avisenes Nyhetsbyrå.

I år brukes det 116 millioner kroner på gang- og sykkelveier, men nå lover regjeringen å stille opp med 294 millioner årlig de neste ti årene.

Syklistenes Landsforening synes det er bra med et løft til sykkelveiene, men mener det trengs mye mer for å lage ordentlige forhold for syklistene.

— Der hvor det er viktigst å bygge er i byene og tettsteder for å lage et sammenhengende nett for sykkeltrafikken., sier generalsekretær i Syklistenes Landsforening Rune Gjøs til TV 2. (©NTB)