BERGEN: — I en ønskeverden skulle man bare slått av bryteren, men vi har ikke kunne avsluttet noe sånt, så rittet forsetter. vi har vært veldig opptatt av at de som var i gruppen rundt, og fått de transportert til Voss og fått kontakt med prest og lege, sier rittleder Bo André Namtvedt etter den første dødsulykken i rittets 37-årige historie.

1000 hadde passert

Namtvedt satt i rittlederbilen ved Trengereid da syklister på vei opp bakken fortalte at de hadde skjedd en alvorlig ulykke. Han og sjåføren kjørte straks mot ulykkesstedet og ble møtt av ambulanse og politi. Også brannvesenet deltok i redningsarbeidet.

Over 1000 syklister hadde allerede passert da ulykken skjedde. Den omkomne satt i et felt med rundt 40 syklister og i en gruppe på rundt syv-åtte da ulykken skjedde.— Mitt inntrykk ut fra dem som satt der, er at det har vært kontakt mellom rytterne og at to til tre falt, og en av dem falt over kanten, sier Namtvedt.

Kameratene sterkt preget

Den omkomnes sykkelkamerater ble kjørt til Voss etter ulykken.

— Det er fremdeles tidlig, og de er svært preget, sier Namtvedt.

Da Bergens Tidende snakket med ham klokken 12 lørdag, var han ennå ikke kommet til målområdet på Voss.

— Jeg har dratt rett til stedet der denne kameratgjengen er, sier Namtvedt.

Stanset ikke Nordsjørittet

Nordsjørittet, som går fra Egersund til Sandnes, opplevde en liknende tragedie for to år siden, da en deltaker døde underveis.

Heller ikke der valgte arrangørene å stanse rittet etter ulykken.

— Vurderingene som da ble gjort, var at folk måtte videre, samtidig som ulykken ikke skjedde i et farlig område. Det skjedde på en flat og rett strekning. Hvis faren hadde ligget i selve løypen, måtte vi ha gjort noe, sier Siri Ommedal, daglig leder for Nordsjørittet.

Årets utgave av Nordsjørittet går neste lørdag.

— I utgangspunktet føler vi oss så rigget og forberedt som vi kan bli, men denne tragedien gir oss en påminnelse om hvor viktig sikkerhet er. På stedene vi ser kan være skumle, har vi vakter og skilt. Men vi tar nok en samtale ekstra rundt bordet nå, spesielt når vi får mer informasjon om hva som har skjedd, sier Ommedal.

- Sykle etter føre

— Hvor mye har regn og glatt føre å si for slike store ritt?

— En glatt veibane er helt klart noe annet enn en tørr veibane. Vi oppfordrer deltakerne til å sykle etter føre og forhold. Det er forferdelig og vondt når slikt skjer. Det skal være en folkefest, men blir i stedet en trist historie for alle som er med. Vi vet at uhell vil oppstå, men alvorlige ulykker og dødsfall er det verste som kan skje, sier Ommedal.

- Ingen fasit

Sykkelrittet LandeveisBirken arrangeres søndag. Informasjonsansvarlig Ingunn Rønningen Kleven sier det er umulig å ha en fast plan for hva man gjør dersom en ulykke inntreffer.

— Det finnes ikke noe fasitsvar på om man skal stoppe et ritt eller ikke. Man må vurdere hvert enkelt tilfelle. Hvis det oppstår krise, har vi en beredskap på det, og da må man finne ut der og da hva man skal gjøre, sier Kleven.

Selve Birkebeinerrittet, som arrangeres i august, har 17.000 deltakere.

— Da er det klart at noe kan skje. Vi er selvsagt opptatt av sikkerhet, og snakker mye om det. Vi ser også på hva andre ritt gjør, og jeg tipper vi vil sette oss ned og se på det som nå har skjedd under Bergen-Voss, sier Kleven.