KVINESDAL: Leveringsproblemer med de to skipene «Normand Ferking» og «Acergy Viking» har påført regnskapet alvorlig slagside.

— Vi håper vi skal klare å reise oss igjen. De neste tre-fire ukene blir veldig avgjørende, om vi kan få inn nok kapital til å få orden på ting, forteller Torvald Lygre, tillitsvalgt og ansattes representant i styret.

Fredag ble arbeiderne informert om den kritiske stoda under et allmannamøte:

På grunn av manglende likviditet har banken satt en foreløpig stopp for betaling av gammel gjeld. Samtidig har «Slippen» fått fire uker på seg til å skaffe til veie frisk kapital.

I denne perioden garanterer banken for løpende utgifter.

KREVENDE SKIP.

I mai ble offshoreskipet «Normand Ferking», til en prislapp på 500 millioner kroner, døpt og klargjort for Solstad Offshore AS. Men under prøveturen kom tekniske problemer til overflaten.

— I etterkant har vi hatt problemer med tekniske forhold, som maskin- og gearproblematikk. Dette prosjektet har vært spesielt krevende for oss, bekrefter administrerende direktør Tor Inge Hansen ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk overfor Fædrelandsvennen.

Han erkjenner at ekstraarbeid og fire måneders forsinket levering kostet dyrt. Problemene forplantet seg til neste skip, «Acergy Viking», som skulle vært levert i juli. Ny frist er satt til oktober.

Ordreboken er full ut 2008, med levering av ytterligere fire skip.

— Det er både en arbeidsintensiv og kapitalkrevende næring. Det er forbundet med stor risiko når for mange elementer slår negativt ut. Marginene er for små, konstaterer adm.dir. Hansen.

500 INNLEIDE.

Torvald Lygre har vært ansatt ved «Slippen» i 25 år, men kan ikke huske lignende krise.

  • For to-tre år siden ble vi permittert på grunn av lite arbeid. Nå har vi nesten for mye arbeid. Men skipsindustrien på Vestlandet sliter med samme problemer. Denne bransjen er vanskelig, og har aldri vært noen gullgruve, mener Lygre.

Under arbeidet med «Normand Ferking» har det vært leid inn over 500 utlendinger, som angivelig ikke jobber like effektivt som de 150 faste. I dag er det et par hundre innleide tilbake.

— Jobber der vi går sammen to mann, må de være tre eller fire på. Det går for sent, vi blir ikke ferdige på tiden, ifølge den tillitsvalgte.

Selve skrogene til de to skipene ble bygd i Polen. Men spesielt med «Normand Ferking» skal den leverte varen har vært så mangelfull at det måtte jobbes noen ekstra tusen timer ved verftet i Fedafjorden.

Torvald Lygre har full tillit til toppledelsen, og setter sin lit til at de klarer å hente ut det nødvendige antall millioner fra gamle og nye investorer innen fristen, som er midnatt den 24. september.