Det viser den foreløpige obduksjonsrapporten.

– Vi har fått en foreløpig obduksjonsrapport som sier noe. Vi ønsker ikke å gå ut med det nå, men vil vente til den endelige obduksjonsrapporten foreligger senere i måneden, sier politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby i Oslo politidistrikt til TV 2.

Gutten ble funnet i august i år, etter at moren ringte nødnummeret og fortalte at sønnen var livløs. Det var ambulansepersonellet som varslet politiet. Hun er nå siktet for grov omsorgsvikt, men nekter straffskyld.

–Hun er fortvilet og tungt preget av situasjonen. Hun mener hun ikke har gjort noe galt, sier alenemorens forsvarer Bjørn Rudjord.

Moren tok med sønnen til lege

Etter hva Aftenposten kjenner til, skal hun være vanskelig å få i tale under avhør, da hun ofte velger ikke å svare på spørsmål. Hennes mentale helse skal vurderes av to rettspsykiatere, og hun skal døgnobserveres ved Dikemark sykehus, et psykiatrisk sykehus i Asker, de neste åtte ukene.

Moren skal ha vært bekymret for at gutten var liten og sped. Hun skal flere ganger ha tatt med ham til lege for å få vurdert dette.

10-åringen døde 27. august i år, ti dager etter at skolen hadde startet. Han skulle ha startet på femte trinn, men møtte aldri opp etter at sommerferien var over. Han skal heller ikke ha vært på skolen den siste uken før sommerferien startet, noe som betyr at han var over to og en halv måned utenfor skolens oppsyn.

Viser til taushetsplikten

Aftenposten har stilt rektor på den aktuelle skolen en rekke spørsmål om saken. Konkrete spørsmål, som om skolen var bekymret for ham, og hva skolen gjorde for å finne ut noe om hans sykdom, vil ikke rektoren svare på. I en e-post skriver rektoren:

— De fleste spørsmålene du har sendt meg kan jeg ikke komme innpå av hensyn til taushetsplikten. Vår taushetsplikt gjelder alle våre elever. Dette innebærer at vi ikke kan snakke med media eller andre om noen forhold rundt våre elever, heller ikke når det tilstøter dem noe. Vi har etter loven ikke anledning til å dele med media vår vurdering av den aktuelle elevens situasjon, eller hvordan vedkommende er fulgt opp eller om hans fravær. Jeg kan derfor ikke si noe om dette. Imidlertid gjelder ikke taushetsplikten samtaler med politiet. Vi har et svært godt samarbeid med dem.

Starter undersøkelser

Aftenposten spurte også om hvor vanlig det er at elever er borte fra skolen lenge av gangen, og hva som skjer da. Rektoren svarer:

— Du tar også opp problemet med at elever ikke møter til skolestart fordi de oppholder seg i hjemlandet. Jeg kan vel ikke si at dette er «vanlig» her hos oss, men det forekommer. Rutinen er at etter 3 dagers fravær, setter vi i gang ulike undersøkelser. Starten på en slik undersøkelse er alltid å ringe hjemmet. Dersom vi får opplyst at eleven ikke er i landet, har alle Osloskoler felles retningslinjer som blant annet sier at «Etter to ukers ugyldig fravær vil eleven bli skrevet ut av skolen og elevens skoleplass fristilles for nye elever». Elever som kommer tilbake til Osloskolen har rett på skoleplass. Da forsøker vi å få plass på nærskolen, dersom det ikke er plass der, henvises eleven til en naboskole.

Rektoren skriver også:

— Først vil jeg uttrykke at dette er en tragisk sak. Både for vår tidligere elev, hele nærmiljøet, skolen, og alle som har kjent ham. At en elev er omkommet er den verste beskjeden en skole kan få. Vi har derfor siden vi fikk beskjeden om hans død hatt hovedfokus på å ivareta elever og ansatte.

Fylkesmannen gransker

Samtidig har fylkesmannen i Oslo og Akershus satt i gang gransking av hva barnevernet har gjort for gutten før han døde, all den tid barnevernet i vår mottok en bekymringsmelding om gutten. De undersøkte familieforholdene, men avsluttet saken etter få dager.

– Vi vil ha svar på hva barnevernet i bydelen eventuelt har gjort og hva som var begrunnelsen for at de ikke fulgte opp saken. Så vil vi se på, når informasjonen foreligger, om det er begått lovbrudd fra barnevernstjenestens side, sier Bente Rygg, avdelingssjef for barne- og familieseksjonen hos fylkesmannen, til NTB.