Norwegian har onsdag varslet alle reisebyråer om å kreve inn den nye flypassasjeravgiften på bestillinger gjort før 1. juni, og der avreise er etter 1. juli.

Dette kravet blir blankt avvist av hovedorganisasjonen Virke, som organiserer mange av byråene.

– Vi kan ikke se at Norwegian har grunnlag til å kreve at reisebyråene skal gjøre en slik oppgave for Norwegian på billetter som allerede er solgt og skrevet ut hos reisebyråene, sier direktør for Reise Utland, Sverre McSeveny-Årli, til Aftenposten.

LES:

Ber om en forklaring

Virke har derfor bedt Norwegian komme opp med en nærmere redegjørelse for hvorfor byråene skulle påta seg en slik oppgave.

– Det vil være opp til reisebyråene å vurdere hvordan de forholder seg til pålegget, men bransjen samlet stiller spørsmål ved adgangen Norwegian har til å gjøre som de gjør, sier Virke-direktøren og legger til:

– Reisebyråene lever av et godt forhold til sine kunder, og det er ikke sikkert at velvilligheten til å være avgiftsoppkrevere for Norwegian i bransjen strekker seg særlig langt, sier McSeveny-Årli.

Mange protester mot Norwegian

Protestene fra reisebyråene kommer i tillegg til en strøm av protester fra Norwegian-kunder som onsdag fikk likelydende brev fra selskapet, der det ble gjort klart at de kom til å bli etterfakturert for avgiften.

Rasende passasjerer har protestert og vist til at Norwegian allerede 9. mars i år varslet at de hadde økt prisene for å dekke inn den nye flyavgiften som etter planen skulle innføres fra 1. april.

Så ble avgiften utsatt til 1. juni.

Når de nå får et krav om avgiften har reisende kontaktet Aftenposten med spørsmål om hvilken rett Norwegian har til å komme med et slikt krav.

Henviser til kundeavtalen

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier alle som har fått eposten kommer til å bli etterfakturert enten 80 eller 88 kroner, for henholdsvis innlandsreise eller utenlandsreise.

Vi kommer ikke unna denne avgiften, den har regjeringen innført og da må vi innkreve den.

– Vi kommer ikke unna denne avgiften, den har regjeringen innført og da må vi innkreve den, sier Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Han mener prisøkningen fra 1. april ikke dekket selskapets avgiftsutgifter fullt ut, og at det derfor er nødvendig for selskapet å kreve penger hos reisende i etterkant for billetter kjøpt før 1. juni og for reiser senere enn dette.

– Vi mene vi har dekning i våre befordringsregler for å gjøre dette, sier Sandaker-Nielsen og henviser til punkt 5.3 der det står:

«Gjeldende skatter og avgifter som pålegges av offentlige myndigheter eller flyplassmyndigheter skal betales av deg. Dersom skatter eller avgifter fjernes eller reduseres slik at de ikke lenger gjelder for din reise på avreisedagen, kan du kreve refusjon ved å kontakte oss direkte».

– Her står de ingenting om Norwegians rett til etterbetaling?

– Vi mener at når myndighetene har innført en passasjeravgift så må vi følge vedtaket fra Stortinget ved å be våre reisende om å betale avgiften som betyr penger rett i statskassen, svare Sandaker-Nielsen.

Også Ryanair velger å belaste avgiften for reisende etter 1.juni.

SAS følger ikke Norwegian

Jurist og tidligere Virke-direktør, Rolf Forsdahl, mener det kan være noe uklart om Norwegian har dekning for å kreve penger i etterkant fra sine reisende.

Til Aftenposten sier han:

– Her snakkes det bare om reduksjon og ikke økning. Men det er et signal om justering av pris i henhold til endring av avgifter, så dette styrker Norwegians syn noe. Uansett er det ingen god formulering fra Norwegians side, mener Forsdahl.

Hos SAS har man valgt å ikke kreve etterbetaling fra kunder som har kjøpt billetter for reise etter 1. juni. Han sier selskapet selv må svare for avgiften overfor myndighetene.

– Vi har sett etterbetaling som lite hensiktsmessig, og vil ikke kreve avgiften for dem som kjøpte billette før avgiften faktisk ble innført. Vi begynte å dekke inn avgiften i våre priser for salg etter 1. juni, opplyser informasjonssjef Knut Morten Johansen til Aftenposten.