Utdanningsdirektoratet la onsdag ut smitteveilederen som er blitt til i samarbeid med Folkehelseinstituttet.
Det anbefales tre barn per voksen for småbarn (under 3 år) og seks barn per voksen for de eldre barnehagebarna. Innen gruppa kan barna omgås som normalt, men gruppene bør ikke blande seg med hverandre. Sammensetningen av gruppen kan endres ved behov, men ikke oftere enn ukentlig. Endring skal skje etter en helg, slik at det er minst to dager uten kontakt mellom barn og ansatte.
– På den måten blir det færrest mulig nærkontakter ved påvist sykdom hos et barn eller en ansatt. Det er en fordel at barna ikke omgås mange øvrige barn på fritiden, heter det i veilederen, som ble lagt ut på Utdanningsdirektoratets nettside onsdag.
Løsninger som passer lokalt
Regjeringen har bestemt at barnehagene kan åpne igjen mandag, og veilederen inneholder en lang og spesifikk liste som tar for seg tetthet i grupper, håndhygiene, henting og levering, matservering og mye mer.
Kunnskapsminister Guri Melby (V) understreket likevel at veilederen skal gi fleksibilitet for å finne løsninger i den enkelte barnehage. Hun viser til at det er store forskjeller mellom barnehagene, blant annet når det gjelder lokaler.
– Det er grenser for hvor detaljert man kan gå ut i en slik veileder, sa Melby da hun la fram tiltakene onsdag.
Noen barnehager kan måtte begrense åpningstidene for å få nok bemanning gjennom dagen, påpeker hun. Det kan også være behov for å ha bedre oversikt over når foreldre skal hente og levere enn vanlig.
Lite smitte blant barn
Melby mener det er trygt å åpne barnehagene nå og viser til tall fra Sverige som viser at det ikke har vært utbrudd av smitte i skoler og barnehager der. Undersøkelser blant skolebarn på Island viser heller ikke påvisbar smitte.
– Det å holde barnehager stengt er et svært inngripende tiltak både for barna selv og samfunnet vårt, påpekte hun.
Veilederen inneholder en lang rekke anbefalinger og en sjekkliste som barnehagene skal bruke. Det generelle rådet om å holde to meter avstand vil ikke gjelde i barnehagen. I stedet satses det altså på små grupper, mye utetid og mye vasking.
– Ikke alle svar
Leder Mette Nord i Fagforbundet, som organiserer mange barnehageansatte, mener veilederen er et utgangspunkt, men at den ikke gir svar på alle utfordringer. De ansatte må være trygge, påpeker hun.
– Det blir viktig framover å lytte til de ansatte, gi dem gode forutsetninger og nok tid til å skape trygghet for sin egen arbeidssituasjon og ikke minst for barna som kommer tilbake. Vi forventer at myndighetene raskt svarer på de spørsmålene som vil komme framover, sier hun.
Utdanningsforbundets Steffen Handal sier mange har vært spent på rådene om hvordan barnegruppene skal organiseres.
– Veilederen har etter mitt syn gode og ambisiøse intensjoner, fordi det legges vekt på at barna skal være i faste grupper med færre andre. Det vil redusere smitterisiko. Samtidig er det vår oppfatning at dette vanskelig lar seg gjennomføre uten redusert oppholdstid for barna, mener han.
Han er glad for at myndighetene legger opp til å justere rådene når man har fått mer erfaring med praksis i hverdagen.
Se hele tiltakslista lenger ned.
Melby: – Det er trygt
Det er trygt å åpne barnehagene og det er viktig for barna våre, understreker kunnskapsminister Guri Melby (V).
– Denne veilederen er basert på en rekke kilder med god kompetanse på barn og smitte, sa Melby på den daglige pressekonferansen om koronasituasjonen onsdag.
Hun sier åpningen av barnehagene er basert på faglige råd og tall om koronasmitte blant barn i blant annet Sverige.
– De viser at det ikke har vært noen utbrudd i skoler og barnehager, sier Melby.
Også undersøkelse fra Island viser at skolebarn ikke har påvisbar smitte.
Veilederen inneholder konkrete råd og en sjekkliste som barnehagene må følge.
Sjekklista
Her er hele den 30 punkt lange sjekklista for smittevern i barnehagene som slår fast hvilke tiltak som må være på plass før gjenåpning:
Barnehageeiers overordnete ansvar
Opplæring av ansatte i smitteverntiltak ved at de gjøres kjent med innholdet i denne veilederen
Informasjon til foresatte om nye rutiner i barnehagen
Lage plan for håndvaskrutiner for barn og ansatte
Lage skriftlig rutine for renhold
Lage plan for oppretting og organisering av kohorter
Opprette dialog med eventuelle ansatte som er i risikogrupper og barn som har behov for tilrettelegging
Hygienetiltak
Sikre at det er nok såpe og tørkepapir tilgjengelig ved alle håndvaskstasjoner og toaletter
Opplæring av barna i håndvaskrutiner og hostehygiene
Henge opp plakater om håndvaskrutiner og hostehygiene
Henge opp alkoholbasert desinfeksjon der ikke håndvask er tilgjengelig
Planlegge håndhygienetiltak ute og på tur (våtservietter og alkoholbasert desinfeksjon)
Ha egne avfallsbøtter til bleier og hansker til bleieskift
Redusert kontakt mellom personer
Vurdere bruk av rom i forhold til antall barn i gruppene
Planlegge for aktiviteter ute, herunder ulike tider for ulike grupper
Dele opp lekeplassen slik at barn fra ulike grupper blandes i liten grad
Unngå større samlinger av barn
Passe på at det er tilstrekkelig utstyr som tegnesaker, viskelær, sakser og blyantspissere slik at deling begrenses
Sørge for egen sitteplass per barn ved måltider og aktiviteter, med avstand mellom barna
Sikre gode rutiner for måltider og at mat serveres porsjonsvis
Plan for å redusere trengsel i garderober, toaletter og på vei inn og ut av barnehagen
Kartlegge og organisere oppmøte- og hentetider for å hindre trengsel (alternerende tider for foresatte)
Organisere for at barn kan starte dagen ute
Unngå kollektivtransport ved turer ut av barnehagen
Renhold
Lage en plan for renhold, som beskriver hyppighet og metode for de ulike punktene. Planen må
omfatte toaletter, servanter, hyppig berørte gjenstander (dørhåndtak, trappegelendre, lysbrytere ol.)
Lage en plan for renhold av leker, sportsutstyr, nettbrett og lignende. Leker og gjenstander som ikke kan vaskes ryddes bort
For ansatte
Begrense fysiske møter, eventuelt tilrettelegge for videokonferanse
Holde avstand i pauser
Etablere rutiner for vask av felles nettbrett, datamaskiner/tastaturer
Begrense bruk av offentlig transport